سینمای ایران سی و یک نما: نشست داوران بخش چشمانداز آسیا سومین جشنواره بینالمللی فیلم یاس روز چهارشنبه در هتل رامسر برگزار شد.
در ابتدای نشست الهه نوبخت، مدیر بخش بینالملل توضیح داد: با توجه به اهمیت فرهنگ و فضای مشترک ایران با کشورهای آسیایی مسابقه بخش چشمانداز آسیا برای نخستین بار در این دوره برنامهریزی و برگزار شد.
وی با بیان اینکه آثار سینمایی و تلویزیونی در کشورهای آسیایی راحتتر قابل عرضه است، افزود: کمپانیهای بیشتری از آسیا برای خرید آثار ایرانی تمایل دارند و امکان عرضه فیلم در حوزه آسیا بهتر است.
نوبخت یادآور شد: ۱۶۳ فیلم در این بخش به دبیرخانه رسید که در نهایت ۱۷ فیلم مورد داوری نهایی قرار گرفت.
در ادامه مکزیم پاوولوف از روسیه تاکید کرد: عرصه سینما و فیلم ویدیویی یک تعریف دارد و زبان مشترک این است که فیلم باشد.
وی با اشاره به اینکه در فستیوالهای معتبر دنیا حضور داشته، تصریح کرد: فرقی بین فیلمهای ایرانی و آثار دیگر کشورها ندیدم حتی تعداد زیادی از آثار ایرانی در جشنوارههای مهم نیز جایز گرفتند.
پاوولوف با بیان این که در داوری فیلمهای ویدیویی یاس تفاوتی بین تولیدات ایرانی و خارجی نیز ندیده، گفت: در کشورم طی سالهای گذشته حدود ۲۵ فیلم ایرانی تماشا کردم که از مهمترین آثار ایرانی محسوب میشوند.
میریان اودیشاریا از گرجستان نیز با ابراز خرسندی از حضور در جشنواره فیلم ویدیویی یاس گفت: هر کشوری یک استراتژی برای تولید فیلم دارد و فیلمسازی در تمام کشورها چون آلمان، چین و ژاپن متفاوت است. مهم این است که هنرمندان گرجستان با پدیده فیلمسازی در ایران آشنا هستند.
وی برگزاری جشنواره فیلم ویدیویی یاس را اتفاق مهمی دانست و تصریح کرد: جشنواره این شرایط را فراهم میکند که کارهای متفاوتی از فیلمبردار، کارگردان و فیلمنامهنویس دیده شود و این آثار مورد قضاوت قرار بگیرد. همچنین ارزیابی عواملی که در ساخت یک فیلم مؤثرند مهمترین امکانی است که یک جشنواره به فیلمساز میدهد.
میریان اودیشاریا با این توضیح که فیلمسازی در ایران قابلیت و ساختار مشخصی دارد، تصریح کرد: فیلمها ذهن و نگاه کارگردان اثر را بررسی میکنند.
وی اظهار امیدواری کرد: گرجستان نخستین کشوری باشد که فیلمهای برگزیده جشنواره را برای عموم علاقهمندان نمایش دهد.
سینمای آسیا مهمتر از سینمای بینالملل است
مهدی کرمپور نیز با این توضیح که کشور ما به مسابقه آسیایی بیش از مسابقه بینالملل احتیاج دارد، گفت: به دلیل محدودیتها نمیتوان فیلمهای طراز اول جهان را در ایران نمایش داد. اگر هم اکران شوند به دلیل سانسور ناقص نمایش داده میشوند. ولی مشترکهای فرهنگی ایران با کشورهای آسیایی زیاد است و میشد این موضوع را مدیریت کرد که در سه چهار دهه اخیر شاهد نمایش فیلمهای ایرانی در حوزه آسیا و بالعکس آن باشیم.
کارگردان "پول چوبی" افزود: سینمای آسیا را مهمتر از سینمای بینالملل میبینم. نکته جالب این است که زمان فیلم دیدن به همراه داوران به لغات و فرهنگهای مشترکی رسیدیم که این مشترکات کمتر درک شده است.
وی تأکید کرد: اگر جشنواره فیلم ویدیویی یاس میخواهد تأثیرگذار باشد باید هدفگذاری پدیده فیلم ویدیویی تغییر کند.
برگزاری نشست داوران بخش بینالملل
نشست خبری داوران بخش بینالملل جشنواره فیلم ویدیویی یاس با خبرنگاران حاضر در جشنواره در لابی هتل بزرگ رامسر برگزار شد. در این نشست مانیارد ازیاشی، آنت اولسون و علی معلم داوران این بخش حضور داشتند.
ازیاشی در ابتدای این نشست گفت: اولین بار است که به ایران میآیم و پیشتر از سینمای ایران زیاد شنیده بودم. در طول داوریها فیلمهای با کیفیت و خوبی دیدم و امشب نیز که آخرین روز داوری بود، شب سختی را پشت سر گذاشتم.
آنت ویلسون هم که از داوران این دوره از جشنواره است، در ادامه گفت: من هم اولین بار است که به ایران میآیم. در این چند روز سعی کردیم داوری شفاف و واضحی داشته باشیم.
علی معلم دیگر داور این بخش با بیان این مطلب که برای هر جشنوارهای انتخاب فیلم مهمتر از داوری آنهاست، یادآور شد: در داوری به نظرم تفاوتی بین ژانرهای سینمایی وجود ندارد. فیلم خوب یا بد یک تقسیمبندی واقعی نیست. فکر میکنم فیلمهایی که انتخاب شدهاند به بهترین شکل داوری شدهاند. تماشاگران داوران اصلی فیلمها هستند توصیه میکنم فیلمها را ببینید و این خود بهترین قضاوت است.
معلم در ادامه و در پاسخ به این پرسش که فیلمهای ایرانی راهیافته به مسابقه جهان بخش بینالملل چه تفاوتی با دیگر آثار ایرانی دارد گفت: البته من جز هیئت انتخاب آثار نبودم، اما به هر دلیلی کیفیت سینمای ما خوب نیست. امروزه دیگر تفاوتی بین فیلمهای ویدیویی و دیجیتال وجود ندارد و مرزهای میان این فیلمها شکسته شده است.
آنت ویلسون در پاسخ به این سؤال که وضعیت فیلمهای ویدیویی در کشورش چگونه است، توضیح داد: ما در دانمارک بین فیلمها در سینما و تلویزیون تفاوتی قائل نیستیم. فنآوری اینترنتی باعث شده که پخش فیلمها تفاوت کند چرا که این فیلمها از کیفیت بالایی برخوردار خواهند بود و آینده به سمت دیدن فیلمهای اینترنتی میرود.
ازیاشی نیز در تکمیل نظرات ویلسون گفت: از نظر من هم تفاوتی بین فیلم سینمایی و ویدیویی وجود ندارد. چون برگشت مالی از روی فیلمهای اینترنتی آن قدر زیاد است که به زودی فیلمهایی که در مرحله تولید پروداکشن قوی دارند به روی اینترنت خواهد رفت.
جشنواره فیلم یاس روز پنجشنبه به کار خود پایان میدهد.