۱. فیلم بمب؛ یک عاشقانه (۱۳۹۷)
کارگردان: پیمان معادی
تکنولوژی مورد استفاده: جلوههای ویژه بصری (VFX)
در این فیلم که داستانی عاشقانه در بحبوحه جنگ ایران و عراق را روایت میکند، تکنولوژی جلوههای ویژه بصری به گونهای به کار رفته که فضای دوران جنگ را به شکلی طبیعی و تأثیرگذار به تصویر بکشد. یکی از جلوههای برجسته این فیلم، خلق فضای شهری در دوران بمباران است که به شکلی واقعگرایانه و ترسناک به نمایش در آمده.
این فیلم توانست در زمان اکران توجه بسیاری را به خود جلب کند و نشان داد که سینمای ایران میتواند با ترکیب تکنولوژی و داستانهای انسانی، اثری متفاوت خلق کند.
۲. فیلم سوءتفاهم (۱۳۹۶)
کارگردان: احمدرضا معتمدی
تکنولوژی مورد استفاده: واقعیت افزوده (Augmented Reality)
در این فیلم که به نوعی تجربهگرایی در سینما نزدیک است، از تکنولوژی واقعیت افزوده استفاده شده تا مفهومی خاص را به تصویر بکشد. این تکنیک به تماشاگران این امکان را میدهد که مرز میان واقعیت و خیال را به شکلی تازه تجربه کنند. کارگردان با استفاده از این تکنولوژی توانسته است داستان پیچیده و چندلایهای از یک آدمربایی ساختگی را با عناصر بصری خلاقانه روایت کند.
این فیلم با ترکیب داستان پیچیده و تکنولوژیهای نوین سینمایی، تجربهای متفاوت را برای مخاطبان رقم زد.
۳. فیلم ماهی و گربه (۱۳۹۲)
کارگردان: شهرام مکری
تکنولوژی مورد استفاده: فیلمبرداری یکتکه (One-shot filming)
یکی از تکنیکیترین و پیچیدهترین فیلمهای سینمای ایران از لحاظ تکنیکی، "ماهی و گربه" است که به شکل یکتکه و بدون برش فیلمبرداری شده است. در این فیلم، کارگردان توانست با ترکیب تکنولوژیهای پیشرفته فیلمبرداری و کار با دوربین، روایتی پیچیده و غیرخطی از یک حادثه هولناک را به شکلی منحصربهفرد به تصویر بکشد.
این فیلم از نظر تکنیکی، چالشی بزرگ برای عوامل سازنده بود و توانست در جشنوارههای بینالمللی نیز مورد تحسین قرار گیرد.
۴. فیلم ابد و یک روز (۱۳۹۴)
کارگردان: سعید روستایی
تکنولوژی مورد استفاده: صدابرداری و تدوین دیجیتال
فیلم "ابد و یک روز" با اینکه از لحاظ تکنولوژیهای بصری تفاوت چندانی با سایر فیلمهای این لیست ندارد، اما در زمینه صدابرداری و تدوین دیجیتال به شکل بسیار خلاقانهای عمل کرده است. کیفیت بالای صدای فیلم و هماهنگی دقیق آن با تصاویر، یکی از دلایل اصلی موفقیت این فیلم بود. در کنار این، تدوین دیجیتال فیلم نیز بهگونهای انجام شده که حس و حال صحنهها به شکلی طبیعی و بینقص به مخاطب منتقل میشود.
این فیلم با داستان تاثیرگذار خود و استفاده هوشمندانه از تکنولوژیهای دیجیتال در زمینه تدوین و صدابرداری، موفق به کسب جوایز متعددی در جشنوارههای مختلف شد.
۵. فیلم مسخرهباز (۱۳۹۸)
کارگردان: همایون غنیزاده
تکنولوژی مورد استفاده: ترکیب CGI و صحنههای فانتزی
"مسخرهباز" با استفاده از جلوههای ویژه کامپیوتری (CGI) و ترکیب آن با فضاهای فانتزی و سورئال، توانست فضایی کاملاً متفاوت از فیلمهای ایرانی ارائه دهد. غنیزاده در این فیلم با بهرهگیری از تکنولوژیهای نوین جلوههای ویژه، تصاویری شاعرانه و خیالانگیز خلق کرده که تجربهای دیدنی و نوین برای مخاطبان به ارمغان میآورد.
این فیلم با داستانی خلاقانه و ترکیب تکنولوژیهای بصری، به یکی از آثار متفاوت و برجسته سینمای ایران تبدیل شد.
۶. فیلم هزارپا (۱۳۹۷)
کارگردان: ابوالحسن داوودی
تکنولوژی مورد استفاده: جلوههای ویژه بصری و تدوین دیجیتال پیشرفته
"هزارپا" به عنوان یکی از موفقترین فیلمهای کمدی سالهای اخیر، از تکنولوژیهای جلوههای ویژه و تدوین دیجیتال برای ایجاد لحظات بصری جذاب و کمیک بهره برده است. این فیلم با استفاده از تکنولوژیهای نوین توانست صحنههای اکشن و تعقیب و گریز را به شکل جذاب و سرگرمکنندهای به نمایش بگذارد.
با توجه به موفقیت تجاری این فیلم، ترکیب داستان کمدی با تکنولوژیهای نوین توانست آن را به یکی از پرفروشترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران تبدیل کند.
۷. فیلم ملبورن (۱۳۹۲)
کارگردان: نیما جاویدی
تکنولوژی مورد استفاده: صدابرداری پیشرفته و تدوین دقیق
"ملبورن" با داستانی درام و روانشناسانه، توانسته است با استفاده از صدابرداری و تدوین دقیق، حس و حال صحنهها را به شکلی عمیق و اثرگذار منتقل کند. تکنولوژیهای استفاده شده در این فیلم بیشتر در زمینه صدابرداری حرفهای و ایجاد حس تعلیق و تنش بوده که نقش بزرگی در موفقیت آن داشت.
این فیلم در جشنوارههای بینالمللی موفق به کسب جوایز مختلفی شد و از لحاظ تکنیکی به عنوان یکی از آثار برجسته سینمای ایران شناخته میشود.
۸. فیلم بادیگارد (۱۳۹۴)
کارگردان: ابراهیم حاتمیکیا
تکنولوژی مورد استفاده: جلوههای ویژه میدانی و بصری
"بادیگارد" به عنوان یکی از فیلمهای اکشن و درام اجتماعی، از تکنولوژیهای جلوههای ویژه میدانی و بصری به خوبی بهره برده است. در این فیلم صحنههای اکشن و تعقیب و گریز با استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته جلوههای ویژه به شکل واقعگرایانهای به نمایش درآمدهاند و تماشاگران را به وجد میآورند.
استفاده حاتمیکیا از تکنولوژیهای نوین در کنار روایت داستانی قوی، این فیلم را به یکی از آثار ماندگار سینمای ایران تبدیل کرده است.
۹. فیلم اتاق تاریک (۱۳۹۶)
کارگردان: روحالله حجازی
تکنولوژی مورد استفاده: نورپردازی و تکنیکهای تصویربرداری نوین
"اتاق تاریک" با استفاده از تکنیکهای پیشرفته نورپردازی و تصویربرداری توانسته است فضایی سرد و وهمآلود ایجاد کند که به شدت بر مخاطب تأثیرگذار است. تکنولوژیهای مورد استفاده در این فیلم بیشتر در زمینه تصویربرداری دیجیتال با کیفیت بالا و ایجاد فضایی بصری متناسب با داستان فیلم بوده است.
این فیلم با موضوع اجتماعی و روانشناسانه خود و تکنولوژیهای به کار رفته در آن توانست توجه بسیاری را جلب کند.
۱۰. فیلم ایستاده در غبار (۱۳۹۴)
کارگردان: محمدحسین مهدویان
تکنولوژی مورد استفاده: ترکیب فیلمبرداری مستندگونه و جلوههای ویژه
"ایستاده در غبار" از نظر تکنیکی یک شاهکار به شمار میآید. مهدویان با استفاده از تکنولوژیهای ترکیبی فیلمبرداری مستندگونه و جلوههای ویژه توانسته است یک داستان مستند-درام را به شکلی واقعگرایانه و تأثیرگذار روایت کند. این تکنیک به فیلم کمک کرده تا تماشاگران احساس کنند که در حال تماشای صحنههای واقعی هستند.
این فیلم توانست با استفاده از تکنولوژیهای نوین و سبک خاص فیلمبرداری خود در جشنوارههای مختلف موفق ظاهر شود و نظر منتقدان را جلب کند.
این ده فیلم، نمونههایی برجسته از تلاشهای فیلمسازان ایرانی در استفاده از تکنولوژیهای نوین سینمایی برای خلق تجربههای بصری و داستانی متفاوت هستند. بهرهگیری از جلوههای ویژه بصری، تکنیکهای جدید فیلمبرداری و تدوین دیجیتال، نشاندهنده پیشرفت روزافزون سینمای ایران در زمینههای فنی و تکنولوژیکی است.