تیناپاکروان از معدود زن های همه فن حریف حوزه فیلمسازی محسوب می شود که هم سابقه نوشتن دارد هم دستیاری کارگردانهای مطرحی چون بهرام بیضائی، مسعود کیمیائی یا فریدون جیرانی و همچنین تجربه بازیگری و کارگردانی فیلم کوتاه ، طراحی صحنه و لباس و... و حالا نیز با "خانوم " وارد عرصه دشوار کارگردانی شده است.
پاکروان قصه فیلمش را ساده و سرراست بیان میکند و بهترین امتیاز این درام اجتماعی ، خانواده محوری سه اپیزود فیلم است که از طبقه های متفاوت اجتماعی انتخاب شده و به کلیشه های طبقاتی شمال و جنوب متصل نمی شود چرا که اختلافهای طبقاتی شمال و جنوب را نادیده گرفته و در عوض به داستانی منسجم توجه داشته که نقش زن را در شرایط متفاوت اجتماعی اما با دردی مشترک، کنار هم قرار می دهد. او به ادبیات مردم جنوب شهر پی برده و جنس روابط و مناسبات شخصیتها را هم از دل همان محیط بیرون آورده و ویژگیهای این نوع زندگی را برای طراحی فضاها و موقعیتهای داستان استفاده کرده است.
"خانوم" با رعایت استاندارهای فیلم سازی و حفظ فاصله با کاستی های فیلم اول کارگردانها باعث شده اثری آماتور به نظر نرسد و نام تینا پاکروان به عنوان فیلم سازی کاربرد را بر سر زبانها بیندازد. تینا پاکروان با استفاده از بازیگران حرفه ای توانست در سه اپیزود، قصه سه زن را در این فیلم که هر کدام قرار است نماینده بخشی از زنان جامعه باشند را تعریف میکند. خانوم یک فیلم زنانه است که نه تنها زنان از دیدن آن احساس خوبی پیدا میکنند بلکه مردان هم با دیدن این فیلم با چهره زن اصیل سنتی ایرانی مواجه میشوند. زن ایرانی که در هر شرایط فرهنگی و اجتماعی و در تلاطم سنت و مدرنیته باز هم یک شیرزن ایرانی است.بیش از هر ارزش گذاری و برداشتی درباره خانوم باید این نکته را درنظر داشت که این فیلم در ستایش زنان و جایگاه آنان در خانواده ساخته شده و گر چه خانوم با گرایشهای آشکار فمنیستی ساخته شده است اما نه صورت افراطی به خود نمی گیرد. برای مثال ، مردان "خانوم" بد ذات و شرور نیستند مثلا کاراکتر "امین حیایی" به دلیل ناتوانی و سربار بودنش ناراحت است، او میداند که باری روی دوش زنش است. در این فیلم سعی شده اهمیت و ارزش زنان بدون نفی مردان مورد ستایش قرار گیرد. ما در هر سه اپیزود با زنانی مواجه می شویم که با وجود دشواریهای زندگی به عهدی که با مردانشان بسته اند وفادارند و در وقت فروپاشی زندگی ،آنها به تنهایی زیر سقف خانه هایشان ستون میزنند. این فیلم عمیقا سنتی و پایبند قراردادهای اجتماعی است.
در آخر باید اشاره کنم که از ویژگی های این فیلم، بازیهای یکدست و روان است که این موجب شده شخصیتهای پراکنده (و البته مرتب به یکدیگر) در اپیزودهای مختلف فیلم ناپیوسته جلوه نکنند. ضمن اینکه موسیقی خوب فیلم هم در گسترش مایه های حسی خانوم نقش مهمی دارد.
"خانوم" روايت سه قصه و سه خانواده است. در قصه اول زني جوان (شقايق فراهاني) که همسرش به دليل مشکلات مالي است تلاش مي کند زمينه ماندن او در ايران را فراهم کند. اما مرد (سيامک انصاري) از ترس مشکلات به ترکيه ميرود. در قصه دوم آهنگسازي جوان به دليل اعتياد به الکل اعتبار حرفه اي اش را از دست داده و مشکلات مالي دارد و همسر فيلمنامه نويسش (انديشه فولادوند) را آزار مي دهد. تلاش زن براي ترک اعتياد مرد بي نتيجه است. در قصه سوم کارگري که متاهل است و دو فرزند دارد از دو دست فلج شده و همسرش با کار در بيمارستان خرج زندگي را مي دهد. مرد که مستاصل شده تصميم به خودکشي روي ريل قطار مي گيرد اما همسرش او را نجات مي دهد.
کارگردان و نویسنده: تینا پاکروان
بازیگران: امین حیایی، شقایق فراهانی، سیامک انصاری، اشکان خطیبی، اندیشه فولادوند، پانتهآ پناهیها، فهیمه رحیمنیا، بهزاد فراهانی
موسیقی: کارن همایونفر
فیلمبرداری: تورج اصلانی
تدوین: بهزاد مصلح
تاریخ انتشار: ۱۳۹۲