چهارشنبه, 07 بهمن 1394 15:15

14 فیلمساز فلسفی بزرگ در تاریخ سینما / فیلسوفان رویاپرداز در قاب تصویر

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
14 فیلمساز فلسفی بزرگ در تاریخ سینما / فیلسوفان رویاپرداز در قاب تصویر 14 فیلمساز فلسفی بزرگ در تاریخ سینما / فیلسوفان رویاپرداز سینما

سی و یک نما- اینگمار برگمن گفته است: "فیلم مثل یک رویاست، فیلم مثل نوای موسیقی است. هیچ هنری به اندازه فیلم نمی تواند به وجدان ما راه یابد، و مستقیما به احساسات عمیق ما در پستوی تاریک روح مان  نفوذ کند."

فیلمسازان از زمان اختراع مدیوم سینما خدمه نخبگان بوده اند. آنها در فیلمسازی شان بیشتر توجه داشتند تا بتوانند در فیلم معانی متعدد و  بسیاری از اشارات معنایی را در لایه های فیلمشان بگنجانند و لذت معنایی خاصی به فیلم بدهند.

در این فهرست، 14 فیلمساز بزرگ فیلسوف مشرب را که در فیلم هایشان می توان بارقه های فلسفی را سراع گرفت را معرفی می کنیم.

ترنس مالیک

The-Tree-of-Life.jpg

ترنس فردریک مالیک کارگردان آمریکایی و استاد فلسفه دانشگاه ‌ام آی تی است.فیلمسازی گوشه گیر و به شدت منزوی که فیلمهای طبیعت گرایش از او یک شاعر سینمایی استعلایی ساخته است. "شوالیه جام ها" آخرین ساخته وی است که دارای مضامین عرفانی و فلسفی خاصی است.

آندره تارکوفسکی

The-Sacrifice.jpg

کارگردان و فیلمساز برجسته روسی که پنج فیلم نخست خود را در شوروی ساخت. دو فیلم آخر او به ترتیب در ایتالیا و سوئد فیلمبرداری شدند. از مشخصه‌های فیلم‌های او می‌توان به معنا گرایانه بودن، با زمینه‌ای متافیزیکی به همراه برداشت‌های بلند، نامتعارف بودن در ساختار داراماتیک و استفاده هنرمندانه از تکنیک فیلمبرداری اشاره کرد.

اینگمار برگمن

The-Seventh-Seal.jpg

برگمان تا قبل از آن که خود را بازنشسته کند ۶۲ فیلم ساخت و بیش از ۱۷۰ نمایش را کارگردانی کرد. برگمان اکثر فیلمنامهٔ فیلم‌هایش را خودش می‌نوشت؛ او قبل از نوشتن ماه‌ها و حتی سال‌ها به یک موضوع فکر می‌کرد.

کارل تئودور درایر

Ordet-1955.jpg

وی یکی از بزرگترین فیلمسازان تاریخ محسوب می‌شود و در طول ۵۰ سال حیات حرفه‌ای‌اش تنها ۱۴ فیلم ساخت. دریر در زمره فیلمسازان معناگرا و مذهبی محسوب می‌شود. در فیلم‌هایش به مضامین سختی‌های مسیحی بودن در جامعه نابسامان معاصر می‌پردازد، همچنین مسائلی همچون تعصب و تحجر مذهبی را نیز مورد نکوهش قرار می‌دهد.

لوئیس بونوئل

The-Discreet-Charm-of-The-Bourgeoisie-1972_210912132158589.jpg

در آگهی ترحیم او در نیویورک تایمز از او با صفاتی همچون «تابوشکن، معلم اخلاق، و انقلابی که در جوانی رهبر جنبش سورئالیسم آوانگارد بود و برای نیم‌قرن بعدی هم کارگردانی چیره‌دست بود»، یاد شده بود. منتقد سینما، راجر ابرت، از نخستین فیلم بونوئل، «مشهورترین فیلم کوتاهی که تا به حال ساخته شده» یاد می‌کند. اکتاویو پاز، نویسنده مکزیکی، آثار بونوئل را «پیوند تصور فیلمی با تصور شعری که یک واقعیت جدید از نوع ویرانگر و فروپاشانه ایجاد کرده» توصیف کرده است.

ژان لوک گدار

Breathless.jpg

داوری کارهای گدار آسان نیست. گستاخی او در کنار گذاشتن فیلمنامه و بردارش درآوردی مرزهای سینما را به پیرامونی فراختر گسترش داده‌است. بینش اندیشمند و عقلگرای او و پرسش های ژرف و عمیق او بنیان‌های تازه ایی در جنبش نووایی جهان افکنده‌اند؛ و فرهنگ انگاشت را در پنداره‌ای تازه و سترگ پدیدآورده‌اند.

وودی آلن

annie-hall.jpg

آلن فعالیت حرفه‌ای خود را به عنوان یک نویسنده کتاب‌های طنز و سپس یک کمدین روی صحنه آغاز کرد و سپس در دههٔ ۶۰ میلادی فعالیت فیلم سازی خود را آغاز کرد. آنی هال (۱۹۷۷)، منهتن (۱۹۷۹) و نیمه شب در پاریس (۲۰۱۱) از مشهورترین فیلم‌های وودی آلن اند.

کریستف کیشلوفسکی

 Three-Colours-Red.jpg

اگرچه او می‌گفت که پس از ساخته شدن سه رنگ (آبی، قرمز، سفید) می‌خواهد بازنشسته شود، ولی روی سه‌گانه‌ای جدید با فیلمنامه‌ای از پیسویچ درباره بهشت، دوزخ، برزخ برپایه کمدی الهی اثر «دانته» کار می‌کرد. فیلمنامه همانند «ده فرمان» برای کارگردانی شخص دیگری نوشته شده بود اما با مرگ نابهنگام او مشخص نشد چه زمانی او این بازنشستگی خودخواسته را پایان خواهد داد.

دیوید لینچ

blue-velvet.jpg

اگر چه فیلم‌های لینچ موفقیت بزرگی در گیشه کسب نکرده‌اند، ولی همیشه محبوب منتقدان و فیلم‌دوستان بوده‌اند. در سال ۲۰۰۳ در یک نظر سنجی که از منتقدان فیلم در سراسر دنیا توسط روزنامه گاردین انجام گرفت، دیوید لینچ به عنوان بزرگ‌ترین فیلم‌ساز زندۀ دنیا برگزیده شد. فیلم‌های وی پر است از نمادهای سورئالیستی، سکانس‌های رویاگونه و نظایر آن. وی در نقاشی و مجسمه‌سازی نیز آثاری دارد.

مارتین اسکورسیزی

taxi-driver-you-talking-to-me.jpg

در بسیاری از رده‌بندی‌های سینمایی اسکورسیزی را به عنوان بهترین کارگردان زنده و معاصر دنیا پس از جنگ جهانی دوم و یکی از سه کارگردان برتر تاریخ سینما می‌دانند. کارگردانی که پس از گذشت نزدیک به ۵ دهه، همچنیان نامی بزرگ، مطرح و مهم در عرصه کارگردانی سینما می‌باشد که اکران هر فیلم جدیدش را اتفاق مهم سینمایی دانسته و به وفور مورد ستایش منتقدین واقع می‌شود.

استنلی کوبریک

Full-Metal-Jacket.jpg

فیلمهای کوبریک معمولاً جنجالی و همینطور مورد ستایش منتقدان واقع شده‌اند. او در طول ۴۸ سال فعالیت در حیطه کارگردانی تنها ۱۳ فیلم بلند ساخت. سبک‌های گوناگون فیلمهایش و انزوای او چه در روش فیلمسازی و چه در مورد شخصیت فردی وی، او را مشهور ساخته‌است. استنلی کوبریک یکی از معدود کارگردانان کمالگرا در تاریخ سینما به شمار می‌آید.

برادران کوئن

a-serious-man-2009.jpg

بطور کلی می‌توان گفت سینمای کوئن‌ها چندان به سبک و سیاق خاصی پابند نیست، چرا که آن‌ها انواع مختلفی از فیلم ساخته‌اند،در مورد این که آیا فیلم‌های کوئن‌ها عمیق و بامعنی هستند یا فقط نوعی جک و شوخی ساده محسوب می‌شوند نمی‌توان به راحتی قضاوت کرد. با توجه به این که ایتن در رشتهٔ فلسفه درس خوانده نباید وجه فلسفی آثارشان را فراموش کرد.

دارن آرنوفسکی

The-Fountain.jpg

فیلم های آرنوفسکی سبکی سورئال بیشتر در بر میگیرند و اکثرا به جز " پی " شخصیت محور هستند، در آن ها یک نوع تیرگی و افسردگی و انسان گریزی دیده می شود و انگار او تز دانشجویی خود را به خوبی در رابطه با انسان شناسی اجتماعی در فیلم هایش نشان می دهد.

لارس فون تریر

Dancer-In-The-Dark.jpg

او را به عنوان محرک اصلی و احیاکننده فیلمسازی در دانمارک می‌شناسند و معتقدند که تاثیر بسزایی در پیدایش نسل نوی کارگردانان دانمارک و سراسر جهان داشته‌است. اهمیت فیلم‌های فون تریر فقط به خاطر نقش محوری او در شکل گیری پیمان دگما ۹۵ نیست، فیلم‌های او از نظر گونه دامنه‌ای بسیار وسیع دارند و از آونگارد گرفته تا بازسازی کلاسیک‌های قدیمی را شامل می‌شوند.

 ترجمه : عادل متکلمی آذر

 

دیدگاه‌ها  

+1 #1 احمد تميم دارى 1402-01-17 00:54
معرفى فيلم سازان و كارگردانان چند پيشه يعنى افراد دانشمند و با سواد به معنى واقعى يعنى كسانى كه اهل فلسفه يا عرفان يا به طور كلى اهل معنا و معنا گرا هستند بويژه دانشمندانى كه بر روى آثار كسانى امثال سهروردى مطالعه و تعمق مى كنند ،بسيار سازنده و مهم است عجين شدن شعر رمان و داستان و كلاً شناخت رابطه ادبيات و سينما از مطالعات بسيار مهم بايد تلقى شود باش كه شايد روزگارى در كشور ما هنرمندان در سينما گرد هم آيند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید