فیلم مادر 2023 اثری به کارگردانی نیکی کارو با فیلمنامهای از میشا گرین، آندره آ برلوف و پیتر کریگ بر اساس داستانی از گرین است. در این فیلم جنیفر لوپز، جوزف فاینز، عمری هاردویک و گائل گارسیا برنال به ایفای نقش پرداختهاند. فیلم روز 12 مه 2023 (22 اردیبهشت 1402) توسط نتفلیکس منتشر شده است.
فیلمبرداری فیلم در ونکوور در 4 اکتبر 2021 آغاز شد. در 11 ژانویه 2022، فیلمبرداری به دلیل شیوع کرونا به حالت تعلیق درآمد و سپس در ماه مارس 2022، در جزیره گران کاناریا اسپانیا با استفاده از شهر قدیمی لاس پالماس د گرن کاناریا به عنوان شهری در کوبا ادامه پیدا کرد.
"ستاره فیلم" با کاریزمای کورش همه را بدون مقاومت به سمت خودش میکشاند، که البته در زمانه ما در حال انقراض است و ستارههای فیلم کمی باقی ماندهاند که تماشاگر را از خود بیخود کنند. اما در این میان جنیفر لوپز - یک ستاره بینظیر سینما - بهسان یک پلنگ برفی باشکوه روی صفحه بزرگ سینماست. لوپز بهراحتی میتواند یک فیلم را به تنهایی بر دوش خود حمل کند و آخرین پروژهاش، "مادر" خوش شانس است که او را در کنارش دارد.
این گفته بدین معنی نیست که جدیدترین فیلم نیکی کارو کارگردان موفق فیلم «مولان» و تیم فیلمنامهنویساش به رهبری خالق سریال "راهآهن زیرزمینی"، میشا گرین، بدون ستاره کاملاً غرق میشد. مانند بسیاری از فیلمهای نتفلیکس، «مادر» را میتوانید در حالی که به کارهای روزمرهتان میرسید، زیرچشمی نگاه کنید و چیزی از دست ندهید. تدوین فیلمهای جاسوسی به قدری عمومی است که میتوان در حین انجام کار دیگری آن را هم دنبال کرد، انگیزههای تبهکاران تنها نیز به همان اندازهای که در داستان نیاز است، مشخص است و اصلاً خیلی خاص نیست.
«مادر» نیز از این قاعده فیلمهای جاسوسی استثنا نیست. یک موتیف بصری تکرارشونده از تصاویر زاویه باز با لبه های تار، که تدوین عجیب و غریب و پرشتاب، کمبودهای دیگر فیلم را به خوبی میپوشاند. مکانهای زیبای فیلم، مانند خلیج تلینگیت آلاسکا، خیابانهای سوزان و کلافهکننده هاوانا، سینسیناتی و اوهایو، صحنههایی دیدنی را پیش روی تماشاگر میگذارد. با توجه به اینکه هر جاسوسی به مکانی برای مخفی شدن نیاز دارد، همه این مکانها چهره و تصویر لوپز را در فیلم بهتر نمایان میکنند.
لوپز در قامت جاسوس فیلم به زودی مادر میشود و دختری به دنیا میآورد که دو راه در پیش رو دارد: یا با نوزاد فرار کند و برای همیشه فراری بماند یا حس مادر بودنش را به نفع نوزاد زیرپا بگذارد تا دخترش بتواند زندگی عادی داشته باشد. او دومی را انتخاب میکند.
با این حال، او هرگز تعهد عاطفیاش را کنار نمیگذارد و مشتاقانه منتظر روزی است که دوباره به پیش دخترش، زوئی جوان (لوسی پیز) برگردد. درست پس از تولد 12 سالگی زویی، دوست و معتمد مادر، جونز (پل راسی)، با پیامی به کابین کنار دریاچه آلاسکا میآید: زویی در خطر است. وقت رفتن است.
مثل همه نقشهایی که لوپز بازی کرده، در «مادر» نیز بیشترین هیجان، تماشای لوپز پرجنب و جوش است. او چاقویی را در نبرد تن به تن میچرخاند. در تعقیب و گریز شهری از روی سقف ماشینها میپرد. حتی ظرافت پر کردن و خم کردن یک تفنگ تک تیرانداز، در حالی که روی پشت بام دراز کشیده است، همه و همه صحنههایی هستند که برای تماشاگر هیجان انگیزند. لوپز از سابقهاش به عنوان رقصنده کارکشته کمک میگیرد تا رقص اکشن بیپروا و شجاعانهای را در این فیلم به نمایش بگذارد.
فیلم تقریباً از نیمه به بعد روابط زوئی و مادرش را به تصویر میکشد تا به لحظه پایانی فیلم برسد. «مادر» با مدت زمان طولانیاش، ۱۱۵ دقیقه، تماشاگر را با خود همراه میکند، اما به سختی میتوان گفت که کدام صحنهها، اگر بریده میشدند و نبودند فیلم بهتر از این میشد. البته فیلم میتوانست بیشتر از این لحظات رابطه لوپز و دخترش استفاده کند، که در مقایسه با آدم بدهای فیلم، جوزف فاینس و گائل گارسیا برنال، واقعی و باورپذیرتر است. به ما گفته میشود که هر یک از این مردان میتوانند پدر زویی باشند، و این گفته وسواسگونه در فیلم، بقیه داستان را پیش میبرد.
راتن تومیتوز گزارش داده که ۴۵ درصد از ۷۰ نقد منتقد، با میانگین امتیاز ۴٫۹ از ۱۰ مثبت بودهاند. اجماع منتقدان چنین میگوید: «مادر فرصتی مناسب برای دیدن جنیفر لوپز در حالت قهرمان اکشن است - البته در حالتی که به طرز ناامیدکنندهای از کلیشههای ژانر لذت میبرد».
در متاکریتیک نیز فیلم بر اساس ۲۲ منتقد، امتیاز ۴۴ از ۱۰۰ را به دست آوردهاست که نشان دهنده «نقدهای مختلط یا متوسط» است.