چهارشنبه, 12 اسفند 1394 16:13

نگاهی به فیلم «اسپات لایت» بهترین فیلم اسکار 2016 / افشاگری که لا به لای ابهت فروپاشی برج های دوقلو گم شده بود

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
نگاهی به فیلم «اسپات لایت» بهترین فیلم اسکار 2016 / افشاگری که لا به لای ابهت فروپاشی برج های دوقلو گم شده بود نگاهی به فیلم «اسپات لایت» بهترین فیلم اسکار 2016 / افشاگری که لا به لای ابهت فروپاشی برج های دوقلو گم شده بود

سی و یک نما* - بدون شک اگر فیلم‌های «زودیاک» و «همه مردان رئیس‌جمهور» را دیده باشیم، با دیدن فیلم «اسپات‌لایت»، بیشتر ارجاع‌های ذهنیمان به سوی این دو فیلم سوق پیدا می‌کند. طرفه این که هر سه فیلم بر مبنای داستانی واقعی ساخته شده است و هر سه فیلم هم در فضای روزنامه‌نگاری آمریکا می‌گذرد.

در زمان دو ساعت فیلم اسپات‌لایت (مرکز توجه)، تمرکز بیشتر فیلم «افشاگری» بر علیه سوء‌استفاده‌ی جنسی کشیشان کلیسای کاتولیک آمریکاست از بچه‌های فقیر و پایین‌شهری، که منجر به برملا شدن تعداد بیشتری از این اعمال زشت در آمریکا می‌شود. جالب است سالی که این افشاگری صورت می‌گیرد، درست همان سالی است که برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی مورد حمله تروریستی قرار می‌گیرند و برای همین هم چاپ تمام مطالب مرتبط با آن به ژانویه سال ۲۰۱۳موکول می‌شود، به این دلیل که مردم آمریکا در آن برهه به تکیه‌گاهی محکم نیاز دارند، نه نهاد مذهبی که طبق مدارک موجود روزنامه‌نگاران «بوستن گلوب» چندان هم قابل اعتماد و اطمینان نیست. گویی فروریختن ابهت اقتصاد و سیاست آمریکا در جریان فروپاشی برج‌ها، درست مصادف است با فروپاشی عقیده‌ی سفت و محکم عده‌ای که به کلیسای کاتولیک - بخصوص در آمریکا - دل بسته‌اند.

spotlight121294.jpg

انتخاب شدن اسپات لایت، به عنوان بهترین فیلم اسکاری سال ۲۰۱۵از سوی اعضای آکادمی هم انگار پیامی است به مذهبی‌های سفت و سخت کاتولیک آمریکایی - و جهان - که اگر فیلم را ندیده‌اند، فیلم را ببینند و در باره اعتماد و اطمینان به این نهاد تجدید نظر کنند، درست مثل مادربزرگ متعصب کاتولیک ساشا فایفرِ (ریچل مک‌آدامز) روزنامه‌نگار  -که هفته‌ای سه بار به کلیسا می‌رود - بعد از خواندن گزارش مفصل افشاگرانه روزنامه، در خود شکسته می‌شود و از نوه‌اش درخواست آب می‌کند.

spotlight12129416.jpg

 

البته کارگردان فیلم حواسش به این نکته هم هست تا در اغلب صحنه‌های خارجی فیلم، تسلط ساختمان‌های کلیسا بر دیگر بناها را به رخمان بکشد و به این حقیقت معترف باشد که حاکمیت مسلط کاتولیک‌ها و سرنوشت‌ساز بودن آن بر زندگی مردم آمریکا حتی با این افشاگری‌ها هم چندان تزلزلی پیدا نمی‌کند؛ همان‌طور که کاردینال منطقه بوستون بعد از این افشاگری‌ها، به مقامی بالاتر در جهان مسیحیت/واتیکان منسوب می‌شود. از سویی فیلمساز به ما می‌گوید، می‌شود نهادهای مذهبی را در صورت خلاف گسترده زیر سئوال برد - حتی اگر پشتیبانان بسیاری داشته باشد - و شرط اساسی این امر چیزی نیست جز «آزادی بیان» و «دادگستری» که مستقل از دیگر نهادها عمل کند.

*نویسنده : وحید فرازان – منتقد و نویسنده سینما

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید