سه شنبه, 24 مرداد 1402 14:30

چارلی کافمن فیلم‌های پولساز را آشغال خواند

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
چارلی کافمن فیلم‌های پولساز را آشغال خواند چارلی کافمن فیلم‌های پولساز را آشغال خواند

سی و یک نما – این سال‌ها شاهد فیلم‌هایی بوده‌ایم که فروش بالای یک میلیاردی دلاری در گیشه داشته‌اند، فروشی که در تاریخ گیشه بی‌سابقه است. از بین این فیلم‌ها تعداد انگشت‌شماری ارزش دیدن دارند و قوی هستند، بقیه حتی در سرگرمی بودنشان نیز جای شک است.

چارلی کافمن نویسنده و کارگردان، در جشنواره فیلم سارایوو، یک مستر کلاس پرجمعیت برگزار کرد. از این فیلمساز برجسته به پاس یک عمر فعالیت هنری تقدیر شد و جایزه دستاوردهای هنری جشنواره نیز به وی اهدا شد.

کافمن در این مستر کلاس به صراحت به سیستم فعلی استودیویی هالیوود در دوران معاصر و کمبود هنر در فیلم‌های امروزی پرداخت و بیان کرد که هر فیلمی که در گیشه پول زیادی به جیب بزند، احتمالاً فیلمی آشغال است.

«در این مقطع، تنها فیلم‌های که پول در می‌آورد زباله هستند. جذاب است. این فیلم‌ها ثروت زیادی می‌سازد و این نتیجه نهایی است. برای استودیوها و همچنین برای افرادی که درگیر این زباله‌ها می‌شوند و سازنده آنها هستند، بسیار اغواکننده است، به خصوص اگر به خاطر زباله‌ها تحسین شوند، زیرا مجبور نیستند به درون خود نگاه کنند یا در مورد کاری که انجام می‌دهند فکر کنند.»

اینکه اکنون منتقدان فیلم و کاربران شبکه های اجتماعی دارند از این زباله‌ها دفاع می‌کنند کمکی به حال این فیلم‌ها نمی‌کند. برخی از نظرات کافمن به‌عنوان فیلمساز مستقیماً فیلم‌های «اوپنهایمر» و «باربی» را شامل می‌شود که این روزها خوب می‌فروشند. اما احتمالا این انتقاد او فراتر از این دو فیلم است.

کافمن که در کارنامه فیلمسازی‌اش نوشتن فیلم‌نامه «درخشش ابدی ذهن پاک»، «اقتباس» و «آنامولیزا» را دارد، از متخصصان صنعت سینما خواست «تا حد امکان فیلم‌هایی خارج از سیستم استودیویی بسازند» و به فکر راه‌هایی برای ساخت این‌گونه فیلم‌ها باشند و حتماً این کار را بکنند.

کافمن درباره هوش مصنوعی و اعتصاب نویسندگان و بازیگران نیز گفت: «تا زمانی‌که به نوشتن فیلمنامه‌های "آشغال" ادامه می‌دهید، هیچ دلیلی وجود ندارد که هوش مصنوعی جایگزین شما نشود.»

«نویسندگان برای مصرف و ساختن زباله نیز آموزش دیده‌اند. تا زمانی که آنها مشغول مصرف و ساخت این زباله‌ها هستند، نمی‌توانند انتظار حذف هوش مصنوعی را داشته باشند و احتمالاً بهتر است این کار را به آنها بسپارند.»

کافمن در این جلسه از تماشاگران و مخاطبانی که این محصولات را مصرف می‌کنند و باعث رونق این فیلم‌های «آشغال» شده‌اند نیز انتقاد کرد.

«سطح فروش این فیلم‌ها طوری نشان داده می‌شوند که گویی از چیزی ارزشمند تغذیه می‌کنند. اما اینطور نیست. مدت طولانی است که رژیم غذایی آنها داغون است. مثل این است که تمام عمرت آشغال خورده باشی و اگر جلوت غذای فرآوری شده هم بگذارند، باز هوس آشغال خوردن داشته باشی. اگر از ابتدا این آشغال‌ها را نمی‌خوردید، حالا ذائقه‌تان هوس آنها را نمی‌کرد. این کاری است که ماشین فیلمسازی جدید می‌کند و به نظر من واقعا توهین‌آمیز است. این باعث عصبانیت من می‌شود.»

واقعاً اینگونه است. استودیوها و تولیدکنندگان منتظرند ببینند چه فیلمی بلیط بیشتری می‌فروشد تا فقط به سراغ آن بروند، نه به خاطر هنر، بلکه به خاطر پول. اسمش را هم کسب و کار نمایشی گذاشته‌اند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید