چهارشنبه, 08 ارديبهشت 1395 19:17

علیرضا آرا: انتخاب هائی که جای تقدیر دارد!!/ جای خالی بازیگران توانمند در جشنی که همه از یک خانواده اند

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
علیرضا آرا: انتخاب هائی که جای تقدیر دارد!!/ جای خالی بازیگران توانمند در جشنی که همه از یک خانواده اند علیرضا آرا: انتخاب هائی که جای تقدیر دارد!!/جای خالی بازیگران توانمند در جشنی که همه از یک خانواده اند

سی و یک نما – روز گذشته اسامی بازیگران کاندید شده برای جشن خانه بازیگران تئاتر در حالی اعلام شد که حتی آنهائی که مثل ما دستی بر آتش این هنر بی بدیل ندارند نیز دنبال اسم های دیگری می گشتیم. اسم هائی نظیر "ناهید مسلمی" برای نقش مادر در"جان گز" یا "شهرام حقیقت دوست"برای دو نمایش اخیرش."علیرضا آرا"  امروز در اینستاگرام از دغدغه هایش بابت این انتخاب ها گفته و از آنهائی که مردم بازی شان را دیدند اما داوران ندیدند،  او گفته که این جشن اهمیت دارد چرا که همه حاضران در آن از یک خانواده اند.

علیرضا آرا -امروز كانديداهاى جشن بازيگر امسال اعلام شدند و بدون هيچ شكى تمامى دوستان و همكاران خوبم كه انتخاب شده اند لايق و شايسته هستند و اين انتخابهاى درست تيم داوران امسال جاى تقدير بسيار دارد.

اما...

نکته اول :شايد برخى بر اين نظر باشند كه اين جشن و اين جوايز خيلى اهميت ندارد، اما به عقيده بنده اصلا اينطور نيست! جشن بازيگر تنها جشن و مراسم صنفى تاتر است كه برگزار مى شود و جشنى ست كه مدعوين و برگزار كنندگان و داوران و برگزيدگانش همه عضو يك خانه و يك خانواده اند. پس مهم است.

نکته دوم:در جشنواره ها و جشن هاى دولتى همواره برخى مصلحت ها و محدوديت ها و نظرات و سليقه هاى دولتى اعمال مى شود اما به لطف برخى دوستان و پيشكسوتان(؟!) نمايش چند سالى ست خانه تاتر و انجمن بازيگران و جشنش از اين نظر از جشنواره هاى مشابه دولتى پيشى گرفته اند.

نکته سوم :دايره ى خودى هايشان هر روز تنگتر مى شود و تنها آنها كه با شبنامه و التماس و شعارهاى دروغ راى جمع مى كنند و انجمن را دودستى مى چسبند حق دارند در اين دايره باشند!! طبيعي ست كه در اين شرايط سليقه بزرگترهاى خودى، مستقيم و غيرمستقيم در نحوه برگزارى جشن و مكانيسم انتخاب بازيگران برگزيده سال نيز تاثير مى گذارد. مكانيسمى كه حتى خود داوران را هم دچار اشتباه و اختلاف و سردرگمى مى كند.( سوتفاهم نشود، مقصود توصيه پذيرى و يا بى ارادگى داوران محترم نيست. هرچند كه نحوه انتخاب خود داوران و گاه حضور افرادى با سابقه كمتر از يك دانشجو در اين سالها خود محل بحث است!)

نکته چهارم : بايد متأسف شد وقتى كه مسئول و يا يكى از مسئولين اصلى داوران و هيئت انتخاب جشن بازيگر، تنها پنج روز مانده به برگزارى جشن از كارگردان و بازيگران نمايشى مى خواهد كه دو نسخه از فيلم نمايششان را به او بدهند تا به دست تعدادى از داوران كه نمايش را نديده اند برساند!! آنهم نمايشى كه از شهريور پارسال تا همين الان يكصد شب اجرا شده است و هنوز هم به دليل استقبال بى نظير تماشاگران بر صحنه است!!!

نکته پنجم : در طول زندگى حرفه اى و هنرى يك بازيگر شايد كمتر از تعداد انگشتان دست نقشهايى پيشنهاد شود كه خاص و متفاوت باشند و او بتواند در ايفاى آنها تمام جان خويش را گذاشته و بدرخشد و نقش را ماندگار كند. مگر چند بار اين فرصت براى بازيگر پيش مى آيد؟!

*شهرام حقيقت دوست سواى اينكه عزيزترين دوست و همكار است بازيگريست متفكر و با شعور كه پس از بيست سال هنوز سير صعودى دارد و دست بردار درخشش نيست. او از معدود بازيگرانى است كه حتى پس از رسيدن به اوج شهرت در دنياى تصوير، تاتر را رها نكرده و در تمام اين سالها عاشقانه كار مى كند و وقت مى گذارد.

*پس از درخشش در نمايشهايي چون تكيه ملت، همسايه آقا، اهل قبور ، تياتر اجبارى ، ويتسك، خاموشى دريا و... امسال در دو نمايش سعادت لرزان مرمان تيره روز نوشته عليرضا نادرى و به كارگردانى محسن عليخانى و نيز نمايش مضحكه شبيه قتل به كارگردانى حسين كيانى شهرام همچون ستاره اى درخشيد، بى اغراق درخشيد، به زعم مخاطبين گسترده اين دو نمايش درخشان بود و بى نظير و متفاوت.

و نکته ی آخر...

ضمن تبريك به همگى رفقاى بازيگر انتخاب شده كه الحق شايسته و لايق اين انتخاب هستند، به دوست و رفيق نازنينم شهرام حقيقت دوست تبريك مى گويم براى درخشش در دو نقش كاملا متفاوت در سال گذشته و به جاى او متاسفم براى بى توجهى اعضاى خانواده مان به زحمت و تلاشش به هر دليلى كه بوده است. بهترين جايزه و تقدير براى تو رفيق ، تحسين و تشويق و لبخند بيش از ١٥ هزار تماشاگريست كه دو نمايش امسال تو را در بيش از صد و چهل شب اجرا ديدند و پسنديدند.همانها كه بر خلاف بسيارى از اعضاى انجمن نمايش و داوران ، مضحكه شبيه قتل را به عشق تو و آقا مردك جانت بيش از دوبار ديدند.. درخشان باشى رفيق كه همچنان متواضعى و اهل گلايه هم نيستى....

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید