یکشنبه, 21 دی 1393 15:21

گفتگو با حسین بابائی کارگردان و بازیگر نمایش کمدی "فیسپوک" /"فیسپوک یادگاری" از سیه روی سپید دل لاله زار "سعدی افشار" / شادکردن رمز موفقیت من است

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
گفتگو با حسین بابائی کارگردان و بازیگر نمایش کمدی "فیسپوک" /"فیسپوک یادگاری" از  سیه روی سپید دل لاله زار "سعدی افشار" / شادکردن رمز موفقیت من است گفتگو با حسین بابائی کارگردان و بازیگر نمایش کمدی "فیسپوک" /"فیسپوک یادگاری" از سیه روی سپید دل لاله زار "سعدی افشار" / شادکردن رمز موفقیت من است

عسل فرجی – به دیدن یک نمایش کمدی میروم. نمایشی که اول از همه عنوان آن مرا به دیدنش ترغیب می کند ."فیسپوک"!. و دوم اینکه می دانم یک تئاتر لاله زاری است که در این کنج تهران مهجور مانده اما پر تماشاچی است. می دانم که اولین کارگردانش "سعدی افشار" بوده و حالا حسین بابائی شاگرد او به یاد استادش و برای زنده نگه داشتن این هنر قدیمی دوباره آن را به صحنه آورده است.با فیسپوک می خندم و به یاد نوستالژی هایم در هنر به دست فراموشی سپرده "رو حوضی" می افتم و همین بهانه ای می شود تا با حسین بابائی هم کلام باشم و او نیز با همه خستگی دعوت مرا می پذیرد.

 

فعاليت هنري خود در عرصه نمايش را از چه سالي آغاز كرديد؟

فعاليت نمايشي را از سال 64 با نمايش «عروسي ديو و پري» آغاز کردم، سال‌ها در تئاترهاي لاله‌زار کنار اساتيدي چون مرحوم سعدي افشار، مصطفي عربزاده، اصغر زماني وديگر اساتيد کسب تجربه کردم، اما تمام داشته‌هايم را در اين عرصه مديون استاد عزيزم سعيد خاکسار هستم که با نمايش «کاکا‌سياه» همکاري‌ام را با ايشان آغاز نمودم و در تمام نمايش‌هاي اين استاد به ايفاي نقش پرداختم و همچنين دستيارشان بودم. در تئاتر شهر نيز فعاليت داشته‌ام که نمونه‌اش، همکاري با آقاي بهروز غريب‌پور در نمايش «کلبه عمو توم» و حضور در چندين نمايش به کارگرداني دکتر داوود فتحعلي‌بيگي بود. مجموع فعاليت‌هاي نمايشي‌ام تا به امروز بازي در يکصد و پنج نمايش بوده که اکثر آن‌ها نمايش‌هاي کمدي بوده‌اند. تا سال 86 بازيگري و دستياري کارگرداني را ادامه دادم و اولين نمايشي را که بازي و کارگرداني کردم، نمايش «قولنج» بود که در تماشاخانه سنگلج بر روي صحنه رفت، در اين نمايش استاد سعدي افشار افتخار همکاري دادند و مثل هميشه روي صحنه درخشيدند؛ به گفته ايشان: «نمايش قولنج يکي از بهترين نمايش‌هايي بود که در طول عمر خود بازي کرده بودم

در حال حاضر در اجراي كدام نمايش حضور داريد؟

همانطور که می بینید، نمايش کمدي فيس‌پوک را طراحي و به روي صحنه برده‌ام که توجه منتقدان و عموم را با موفقيت به خود جلب کرده و هم‌اكنون عنوان نمايش برگزيده تماشاگران را به خود گرفته است.

3 سال اجراي فيس‌پوك ركوردي جالب در تاريخ نمايش ايران است. كار ديگري براي آينده در نظر داريد يا اجراي همين نمايش فيس‌پوك را ادامه مي‌دهيد؟

بله. در حال حاضر مشغول نگارش فيس‌پوك 2 هستم كه تمام تلاشم را براي به صحنه بردن قسمت دوم آن در ايام عيد انجام مي‌دهم.

در اين خصوص، مدتي با كمدين سينما و تلويزيون ارژنگ اميرفضلي عزيزمان گفــت‌وگو كردم كه با ياري خدا، در صورت به نتــيجه رسيدن، با ايشــان در فيس‌پـوك 2 همكــاري خواهيم داشت.

در عرصه‌هاي ديگر هنري با كدام اساتيد سابقه همكاري داريد؟

در سينما با آقايان حســن هدايت، كيومرث پوراحمد و داوود ميــرباقري همکاري داشـته‌ام و تجربه‌هايي هــم در حـــوزه ساخت فيلم کوتاه کسب نمودم. همــــين‌طــور فعاليت‌هايي نظير عکاسي، طراحي و گرافيک را هم تجربه مي‌کنم.

رمز موفقيت خود را كدام عامل مي‌دانيد؟

شاد بودن، رمز موفقيت من است و وقتي آن را با مردم به مشارکت مي‌گذارم اوج موفقيتم شکل مي‌گيرد، خنده موهبتي الهي است که فقط به انسان‌ها داده شده است و هيچ موجود ديگري را نمي‌توانيد پيدا کنيد که بخندد. من وقتي شاهد خنده تماشاگران مي‌شوم در واقع شاهد خنده خداوند مي‌شوم (چه موفقيتي بالاتر از اين؟)

خداوند لياقت شاد کردن را به من داده و من براي شکرگزاري از اين نعمت، هر شب روي صحنه با او عشق‌بازي مي‌كنم. با خدا دوست هستم و رابطه‌ام با او عاشقانه اسـت، اشک‌هايي که به واسطه خنداندن مردم در چشـمانم حلقه مي‌زند، برايم مقدس است و اين دستمزد من از خداست.

رمـز موفقيتم عشـق‌ورزي به تمــــــام پديده‌هايي است که او خلــق کرده است، به اعتقاد من ذات آدمي با موفقيت خلق شده اين ما هستيم که از مسير الهي و معنوي دور مي‌شويم و عدم موفقيت از همين جا شروع مي‌شود، هيچ زماني مغرور نشدم که بازيگر خوبي هستم و هميشه در حال يادگيري هستم. در واقع موفقيت من از جايي شروع شد که خود را هيچ پنداشتم، به اعتقاد من، از همين هيچ است که همه چيز زاده مي‌شود.

در پایان از خودتون بگویید آیا خود را  انسان موفقي در عرصه‌هاي مختلف زندگي مي‌دانيد؟

آدم  موفقي هستم چون ....

لذتي که از شاد کردن مردم مي‌برم را با هيچ لذتي عوض نمي‌کنم. براي من، شاد کردن دو ساعت تماشاگر ايراني که در طول روز با مشکلات اجتماعي درگيرند، در اولويت است و خوشحالم که در اين امر بسيار موفق هستم، امروز سالن پر از تماشاگر نمايش کمدي فيس‌پوک گواه اين مسأله است.

آدم موفقي هستم چون ....

هر شب مردم را مي‌خندانم و شاد مي‌کنم. آدم موفقي هستم چون در زندگي ساکت هستم و در سکوت چيزهايي به دست مي آورم که با حرف زدن آن چيزها را از دست مي‌دهم.آدم موفقي هستم چون مراقبه مي‌کنم. آدم موفقي هستم چون آواز مي‌خوانم و براي خدا بازي مي‌كنم. آدم موفقي هستم چون عاشقانه آشپزي مي‌کنم.

و آدم موفقي هستم چون ....

خواب راحت دارم. آدم موفقي هستم چون از صداي پرنده‌ها لذت مي‌برم و از همه مهم‌تر آدم موفقي هستم چون هر روز موسيقي گوش مي‌کنم. (اين همه نعمت دم دست، کافي نيست تا شما هم آدم موفقي باشيد!!؟)

نمايش فيس‌پوك سومين سال اجراي خودش را پشت‌سر مي‌گذارد و در حال حاضر در سينما پيام روي صحنه است كه با استقبال بي‌نظير تماشاگران هم روبه‌رو شده و به درخواست تماشاگران است كه همچنان روي صحنه است و اين براي من نوعي موفقيت محسوب مي‌شود. افتخار بازي در كنار بازيگراني چون حسين ايزدپناه، مرجان قمري، محسن فلاح، سميه ثقفي، رامين زنگنه و حميد سلامت را دارم.

منبع: نوآوران

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید