چهارشنبه, 28 دی 1401 23:08

فردین پیاده نظام سینما نبود / آیا به بهانه مستند برزخی‌ها، مجری سری جدید برنامه هفت معرفی شد؟

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)
فردین پیاده نظام سینما نبود / آیا به بهانه مستند برزخی‌ها، مجری سری جدید برنامه هفت معرفی شد؟ فردین پیاده نظام سینما نبود / آیا به بهانه مستند برزخی‌ها، مجری سری جدید برنامه هفت معرفی شد؟

سی و یک نما - گفتگو پیرامون فیلم مستند "برزخی‌ها" در حالی برگزار شد که به نظر می‌رسید بیشتر بستر معارفه مجری سری جدید برنامه هفت و دفاع محمود گبرلو از اجرای آن بود تا پرداختن به مستندی با سوژه‌ای خوب که هدر رفت، بر خلاف مستند "قیصر، چهل سال بعد" ساخته مسعود نجفی که ساختار درستی داشت. البته که در مستند قیصر نجفی کانال‌های خودش را داشت ضمن اینکه دست در دست مسعود کیمیایی پیش می‌رفت ولی افشار در بن‌بست صحبت‌هایی افتاده که گفته نشده، خاک شدند و روایت واقعیت‌هایی که در کلام بعضی از حاضرینِ در مستند برزخی‌ها می بینیم، صد و هشتاد درجه با رویکردشان در آن زمان متفاوت است.

و اما در این میان چیزی که دغدغه این یادداشت کوتاه است اینکه...

عارف افشار کارگردان دهه‌ی هفتادی مستند "برزخی‌ها" می‌گوید: "افراد و جریان‌های فیلم برزخی‌ها باید حفظ می‌شدند، سعید راد باید حفظ می‌شد. فردین می‌توانست برای ما کار کند. چون قرار نیست همه فرمانده باشند و ما پیاده نظام هم می‌خواهیم!!

عجب!! سینمایی که قرار است فردین پیاده نظامش باشد، همان بهتر که نباشد. چطور یک کارگردان، می‌خواهد قصه‌ی فیلم برزخی‌ها و سرنوشتش را روایت کند وقتی متوجه نیست که فردین خودِ سینماست. حتی اگر از جنس بدنه‌ی سینما باشد اما در زمان خود بل گنج قارون و سلطان قلب‌هایش گیشه‌ی سینما را متحول کند.

62422705-1.jpg

و مستند برزخی‌ها اگر تا حدودی دیده شد اما رضایت‌ها را جلب نکرد، به خاطر علاقه به همین فردین و نسل او بود.

فردین از سلطان قلبها تا درخشش فوق‌العاده‌اش در فیلم غزل ساخته مسعود کیمیایی، سعید راد و تنگنا، ناصر ملک مطیعی و سلطان صاحبقران بخشی لاینفک از تاریخ سینمای ایران هستند. همانطور که طبیعت بی‌جان "سهراب شهید ثالث" یا گاو و قیصر و سوته ‌لان چنین هستند اما هر یک در جایگاه خاص خود.

همانطور که اشاره شد، فردین خودِ سینما بود و اگر مستند برزخی‌ها با چنین سوژه‌ی نابی ضعیف است چون فیلمساز نه جایگاه فردین را شناخته است و نه سینمای ایران را.

5776960.jpg

ساخت فیلم مستند در کنار آگاهی در مورد سوژه و تحقیق درست پیرامون آن، جسارت می‌خواهد، البته که همراهی هم می‌خواهد (که قبول دارم کارگردان از آن بی‌بهره بوده) و در نهایت واقع‌بینی می‌طلبد در حالی که مستندهای ما کم کم دارد به فیلم‌های ساختگی تبدیل می شوند که صرفا با شکل و شمایل مستند ساخته شده‌اند.

اینکه عارف افشار در این سن بخواهید اوضاع آن زمان را درک کند دور از ذهن نیست. همانطور که محمدحسین مهدویان، "آخرین روزهای زمستان" و "ایستاده در غبار" را طوری ساخت که انگار در آن زمان می‌زیسته و در خاکریزها نشسته بوده است. اما افشار نسل "برزخی‌ها" را نفهمیده است و خوش‌بینانه باید تصور کرد که از کلمه "پیاده نظام" هم به اشتباه استفاده کرده است.

هما گویا

1135775.jpg

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید