سه شنبه, 02 آذر 1395 16:53

نگاهی به فیلم نیمه شب اتفاق افتاد کاری از تینا پاکروان / اتفاقی که ناشیانه در نیمه شب افتاد

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نگاهی به فیلم نیمه شب اتفاق افتاد کاری از تینا پاکروان / اتفاقی که ناشیانه در نیمه شب افتاد نگاهی به فیلم نیمه شب اتفاق افتاد کاری از تینا پاکروان / اتفاقی که ناشیانه در نیمه شب افتاد

هما گویا ( سی و یک نما) - وقتی پای فیلمنامه ای اسم و امضای  "طلا معتضدی" را می بینم دلم به شور می افتد که حالا قرار است با کدام داستان پر از یاس و ناامیدی مواجه شوم و چطوردر طول دیدن فیلم انتظار عاقبت خوشی برای هیچیک از شخصیت ها ی قصه اش نداشته باشم بخصوص اگر قرار باشد نیمه شب اتفاق بیفتد.

 

داستان نیمه شب، قصه ی "زیبا" (رویا نونهالی) ست با گذشته ای که بار سنگین یک راز روی دوشش سنگینی می کند. زیبا به راستی زیباست. یک زن میانسال که می تواند توجه هر مردی را جلب کند.چه مرد صاحب کار (آتیلا پسیانی) با عشق فروخورده اش از سالیان دورو چه جوان خواننده مصروع و در خودفرورفته (حامد بهداد)که تشنه ی محبتی از زنی چون زیباست.

چقدر این زن، با زنی که در فیلم "ماهی ها عاشق می شوند" فرق دارد و چقدر شخصیتش تعریف نشده است.

photo_2016-11-22_16-32-50.jpg

آیا واقعا زیبای نیمه شب تینا پاکروان هم عاشق پسرجوان شده یا عاشق یک یار جوان تا باور کند هنوز هم خواهان دارد و می تواند دلبری کند، سوالی است که در این فیلم بارها با مرور سکانسی که او با جسد دلداده اش مواجه می شود از ذهنم می گذرد که این نه به فیلمنامه ی طلا معتضدی بلکه به ضعف کارگردانی تینا پاکروان در نقطه ی اوج فیلم بر می گردد. اتفاقی که  بدون چفت و بست می افتد.

photo_2016-11-22_16-32-59.jpg

زیبا از اینجا به بعد و در فصل پایانی و پرشتاب فیلم تنها به مادری می ماند که پسرش در یک نزاع خیابانی جوانی ناشناس را کشته باشد تا اینکه زنی در آن واحد هم عشق زندگی اش را از دست داده و هم آینده جگرگوشه اش را در خطر میبیند.

انتخاب حامد بهداد برای این نقش انتخابی هوشمندانه است که اگر درست در می آمد نقطه ی عطفی در کارنامه بازیگری او میشد. بازیگر سرکش سینما در قالب شخصیتی سرخورده ، آرام ، بیمارو درون گرا.

اما این شخصیت در نیامده چون کارگردان وی را در ارائه این نقش بلاتکلیف گذاشته است.

photo_2016-11-22_16-32-60.jpg

تعریف منطقی کارآکتری  که نقش او را حامد بهداد بازی می کند ، اوج عواطفش در آوازخواندن باید ظهور کند. خواندن باید نقطه ی عطف فریاد درونی او باشد و نه اینکه مثل مجسمه ی بی احساس روی صندلی با نگاهی هاج و واج صدای گرمی داشته باشد. این نشان می دهد که کارگردان و بازیگر هیچ کمکی به هم در خلق این لحظات نداشته اند.

اما فیلم نیمه شب اتفاق افتاد فیلم تر و تمیزی است و اصولا تینا پاکروان فیلمساز سانتی مانتالی است که از نظر بصری هیچ شلختگی در کارهایش ندارد الی در بیان قصه و خرده قصه ها که در هم وول می خورند.

photo_2016-11-22_16-33-06.jpg

در این فیلم می توان یکی از بهترین بازی های "ستاره اسکندری" را دید که نمی دانم چرا خیلی به نگاه منتقدان نیامده است و البته بازی رابعه اسکوئی که اگر همیشه چنین نقش های درستی به وی پیشنهاد داده میشد لابد سر از "جم تی وی" در نمی آورد.

photo_2016-11-22_16-36-26.jpg

شاید کنار هم قرار دادن فیلم شام آخر فریدون جیرانی و نیمه شب اتفاق افتاد تینا پاکروان بتواند نشان دهد که یک فیلم محکم و قدرتمند دردرام؛ روایت قصه، ریتم، تعلیق ، کشمکش و همراه کردن مخاطب با فیلمی که شاید بداند چه می خواهد بگوید اما نمی داند چطور باید بگوید چه فرق هائی دارد.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید