جمعه, 17 ارديبهشت 1400 18:09

به بهانه تولد صدو شش سالگی خالق همشهری کین | اورسن ولز مردی که در سایه نبود + عکس

نوشته شده توسط سی و یک نما
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
به بهانه تولد صدو شش سالگی خالق همشهری کین | اورسن ولز مردی که در سایه نبود + عکس به بهانه تولد صدو شش سالگی خالق همشهری کین | اورسن ولز مردی که در سایه نبود + عکس سی و یک نما

سی و یک نما - در یکی از صحنه‌های «همشهری کین» یکی که انبار باقیمانده از چارلز فاستر کین را جستجو می‌کند، می‌گوید: "فکر نمی‌کنم هیچ واژه‌ای بتواند زندگی یک انسان را تشریح کند." بعد از این صحنه، با یک نمای نزدیک واژه‌ی «غنچه‌ی رز» در مقابل چشمانمان ظاهر می‌شود. این واژه بر روی سورتمه‌ای حک شده که در کوره انداخته شده و رنگش در شعله‌های آتش جمع شده است. این همان سورتمه‌ای است که از کین در زمان کودکی هنگام جدایی از خانواده‌اش و رفتن به مدرسه گرفته شده است. غنچه رز نماد آسایش خاطر، امید و پاکی دوران کودکی است که انسان می‌تواند تمام زندگی‌اش را صرف بازپس گرفتن آنها کند. 

 در صحنه‌ای که تامسون، گزارشگر، درصدد حل معمای واژه‌ای است که کین در زمان مرگ به زبان آورده است. او می‌گوید: "شاید غنچه رز چیزی است که او نتوانست به دست بیاورد، یا شاید هم چیزی است که از دست داد. به هر حال این موضوع، هیچ چیزی را روشن نمی‌کند."

این نماد شاید نتواند هیچ چیزی را روشن کند، اما در زندگی چیزهای زیادی هستند که قابل توضیح نیستند، پس این واژه نمادین تسکین دهنده است. تسکینی برای همه چیزهایی است که ما نمی‌دانیم. همشهری کین سرشار از این تناقض‌های بازیگوشانه است. لایه سطحی فیلم به اندازه هر فیلمی جذاب است. اما ژرفای فیلم از سطح فهم فراتر می رود. همشهری کین از یک فیلم فراتر است؛ این فیلم به سان مجموعه‌ای از تمام درس‌های سینمای ناطق است.

خالق این اثر ماندگار اورسن ولز نویسنده، بازیگر، کارگردان و ژورنالیست بود که در چنین روزی به دنیا آمد. درست صد و شش سال پیش.

Orson Welles 31nama.jpg

 اورسن ولز اعجوبه تئاتر و رادیو، از کمپانی تولید و پخش فیلم آر. کی. او. ریدیو پیکچرز برای ساخت فیلم دلخواهش، آزادی عمل گرفت. هرمان منکیویچ فیلمنامه نویس با تجربه، با او در نوشتن فیلمنامه ای که در ابتدا آمریکایی خوانده می شد همکاری کرد. الهام بخش فیلمنامه، زندگی شخصی بود به نام ویلیام راندولف هرست که از روزنامه ها، ایستگاه های رادیویی، مجلات، خدمات خبری امپراطوری به راه انداخت و برای خودش بنای پرزرق و برق سن سایمیون را بر پا کرد.

Orson Welles 31nama2.jpg

اورسن ولز در بیست و پنج سالگی قدم به هالیوود گذاشت. اندوخته‌ای از دانش حرفه‌ای مربوط به صدا و دیالوگ با خود همراه داشت. در سالن مرکوری روی هوا، او اشکالی از صدا را آزمایش کرد که از آنچه معمولا در فیلم‌ها شنیده می‌شدند نرم‌تر و مفهوم‌تر بودند.

ولز زمانی که شاهکار «همشهری کین» را خلق کرد فقط ۲۵ سال داشت و این شانس را پیدا کرد که بتواند اعتماد جورج شافر مدیر یک کمپانی بزرگ فیلم‌سازی را به‌دست‌آورد و نخستین فیلم بلند خود را بسازد. این فیلم در ۱۹۴۱ ساخته شد و تاکنون به‌عنوان یکی از (تا مدت‌ها بهترین فیلم تاریخ سینما) بهترین فیلم‌های سینما از آن یاد می‌شود.

Orson Welles 31nama3.jpg

همشهری کین با نگاهی متفاوت برای روایت داستان در هالیوود توسط ولز بازنویسی شد. این فیلم پر از ابتکارات تازه در تصویربرداری و صدابرداری بود. حتی گریم ولز که به‌طور متقاعدکننده‌ای سنش را چندین دهه بیشتر نشان می‌داد، انقلابی محسوب می‌شد. ولز در نقش «چارلز فاسترکین» تهیه‌کنندگی و کارگردانی فیلم را نیز به عهده داشت. این فیلم کلاسیک برای نه جایزه اسکار نامزد شده‌بود که چهار تا از آن‌ها که به ولز ارتباط داشت عبارتند از: بهترین بازیگر، بهترین کارگردان، بهترین فیلم‌نامه و بهترین فیلم. اما فیلم تنها برنده یک جایزه اسکار برای بهترین فیلمنامه شد.

Orson Welles 31nama4.jpg

وی یکی از اولین کارگردان‌هایی بود که برای خلق تصویری تاثیرگزار در یکی از فیلم‌هایش از سکانس-پلان وام گرفت.Orson Welles 31nama5.jpg

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید