شنبه, 29 ارديبهشت 1397 04:30

محبوبترین فیلمهای جشنواره کن 2018 تا به امروز/شگفتی در گمانه زنی ها

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
محبوبترین فیلمهای جشنواره کن 2018 تا به امروز/شگفتی در گمانه زنی ها محبوبترین فیلمهای جشنواره کن 2018 تا به امروز/شگفتی در گمانه زنی ها

سمیه مصطفایی (سی و یک نما) - جشنواره کن 2018 همانند دوره های پیشین خود با شگفتی هایی همراه بود. برخی از مهمترین فیلمهایی که انتظار می رفت با استقبال منتقدان مواجه شوند چندان مورد توجه قرار نگرفتند. فیلم همه می دانند اصغر فرهادی، فیلم افتتاحیه جشنواره و یکی از کنجکاوی برانگیزترین فیلم های این دوره با واکنش منفی منتقدان مواجه شد. فیلم دختران خورشید به کارگردانی ایو هوسون و با بازی گلشیفته فراهانی هم منتقدان را ناامید از سالنهای سینما بیرون فرستاد. دیگر فیلم ناکام کن سولو: داستانی از جنگ ستارگان بود که برخلاف پیش بینی ها نتوانست آنچنان که باید و شاید منتقدان یا حتی تماشاگران خود را به وجد بیاورد.

 

اولین فیلمی که مورد تحسین منتقدان واقع شد فیلم جنگ سرد (Cold War) به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی بود که در روز سوم جشنواره به نمایش در آمد. به اذعان بسیاری از منتقدان حاضر در جشنواره این فیلم با داستانی به شدت درگیر کننده، فیلمبرداری حیرت انگیز و کارگردانی شسته رفته یکی از بختهای اصلی جایزه این دوره جشنواره کن است.

دیگر فیلم مورد توجه جشنواره کن 2018 که پیش از شروع جشنواره نیز گمانی زنی هایی را به همراه داشت فیلم بلک کلنزمن (BlacKkKlansman) جدیدترین ساخته اسپایک لی (Spike Lee) است. این فیلم اقتباسی از رمان بلک کلنزمن نوشته ران استالورث است. بلک کلنزمن که در حقیقت داستان نفوذ استالورث به عنوان افسر پلیسی در دهه 1970 آمریکا به گروهی نژادپرست را روایت می کند با لحن جسورانه خود لایه های پنهان نژادپرستی عمیق آمریکایی را واکاوی می کند. این فیلم با بهره گیری از طنز خاص و گزنده ای که در فیلمهای دیگر اسپایک لی هم دیده می شود ارجاعاتی زیرکانه به سیاستهای نژادپرستانه جامعه آمریکایی دارد.

کارگردان کشته کار و شناخته شده فرانسوی، ژان لوک گدار دیگر فیلمسازی بود که توانست منتقدان سختگیر جشنواره کن را به تحسین وا دارد. نام ژان لوک گدار بیش از هر کارگردان دیگری با خلاقیتهای فرمی و بداعتهای تصویری ناب گره خورده است. گدار در فیلم جدید خود با نام کتاب تصویر (The Image Book) همانند آثار پیشینش ظرفیتهای تصویر و بازیهای تصویری را پیش روی مخاطبان شیفته سینمای تجربی می گذارد. این کارگردان 87 ساله منبع الهام خود برای این فیلم را رمانی از آلبر کوسِری نویسنده مصری اعلام کرد. با اینکه بسیاری از منتقدان جدیدترین ساخته گدار را بیانه ای سیاسی در قالب تصویرهای بدیع توصیف کرده اند خود او در نشست خبری این فیلم اعلام کرد که چندان علاقه ای به مسائل روز دنیا ندارد.

لارس فون تریر (Lars von Trier ) پس از حضور پیشینش در جشنواره کن که منجر به خلق حواشی بسیار و حتی اخراج او از این جشنواره شد بار دیگر با فیلمی بسیار بحث برانگیز به کن بازگشته است. خانه‌ای که جک ساخت (The House That Jack Built) روایتگر داستان عجیب و رعب آور قاتلی خطرناک است که به قتل و خشونت لجام گسیخته از زاویه ای دیگر می نگرد. فیلم با اینکه به دلیل خشونت عریانش بسیاری از مخاطبانش را پس زد یکی از فیلمهای مطرح کن تا به امروز بوده است. بسیاری از منتقدان از جمله منتقدان هالیوود ریپورتر و گاردین فیلم جدید این فیلمساز دانمارکی را فیلمی ضدآمریکایی خوانده اند. بازیگران این فیلم که در بخش خارج از مسابقه کن حضور دارد مت دیلون، برونوگانتس و سوفی گاربول هستند.

هیروکازو کورئیدا یکی از شناخته شده ترین چهره های جشنواره کن است. این کارگردان 55 ساله ژاپنی امسال با فیلم دزدان فروشگاه (Shoplifters) به کن آمده است، فیلمی که به فقر و سویه های ویرانگر آن نگاهی دراماتیک و جدید دارد. این فیلم تا به امروز توانسته گوی سبقت را از دیگر فیلمها، حتی فیلمهای جنگ سرد و کتاب تصویر که تا پیش از نمایش این فیلم در صدر فهرست برترینهای منتقدان بودند، برباید و بسیاری آن را یکی از بختهای اصلی دریافت نخل طلا می دانند. علوه بر این دزدان فروشگاه در جلب نظر تماشاگران کن هم بسیار موفق عمل کرده است.

فیلم خوشحال مثل لازارو (Happy as Lazzaro) به کارگردانی آلیس رورواچر فیلمساز ایتالیایی دیگر فیلم مورد توجه کن تا به امروز بوده است. این فیلم تغزلی با تصاویر ناب و بدیع خود و فضای داستانی متفاوت و درگیرکننده به گفته برخی منتقدین یکی از شانسهای دریافت نخل طلاست. داستان فیلم به نوعی تقابل نوستالژیک فضای بکر و ساده زندگی روستایی و پیچیدگی های مضمحل کننده زندگی مدرن شهری است.

دیگر فیلم مورد توجه جشنواره کن 2018 فیلم خاکستر، ناب‌ترین سفید است (Ash Is Purest White) اثر دیگر فیلمساز شناخته شده کن جیاژانگه است. این فیلم با آنکه نتوانسته همانند آثار پیشین این فیلمساز چینی تبار منتقدان را به وجد آورد توانسته به عنوان یکی از فیلمهای جدی کن نقدهای مثبتی بگیرد. عمده ضعف فیلم از نگاه منتقدان ریتم کند فیلم در قالب زمان طولانی 140 دقیقه ای آن است.

در روزهای آینده آخرین فیلمهای کن به نمایش درخواهند آمد و باید دید فیلمسازان محبوبی همچون نوری بیگله جیلان و نادین لبکی تا چه اندازه می تواننده خود را به لیست فیلمهای محبوب منتقدین نزدیک کنند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید