بعد از دوبار اکران خصوصی پروژه عظیم و جهانی "محمد رسول الله" که حجت الله ایوبی معاونت سینمائی آن را بزرگترین اتفاق تاریخ سینمای ایران می داند ، در هیچ رسانه دولتی یا غیر دولتی به این اتفاق پرداخته نشده و بیشترین بهانه این است که باید در مورد آن زمان اکران صحبت کرد . حال سوال من این است که اگر قرار این بود تا هیچ صحبتی قبل از اکران عمومی (که قرار است همزمان جهانی هم باشد)نشود پس چرا برای اهالی رسانه رونمائی شد؟ آیا این سکوت خبری دال بر مبهوت شدن بینندگان از این فیلم تاریخی –مذهبی است (که امیدواریم اینطور باشد) یا اینکه تفاوت های نگاه سیاسی و مذهبی موجب شده تا صحبت در مورد آن به صورت یک خط قرمز در بیاید ؟ اگر همه ی نظر ها مثبت است که تحسین آن قبل از اکران هم می تواند پرزنت خوبی برای فیلم باشد و اگر انتقادی هم به آن باشد قرار نیست با دو کلام حرف صدمه ای به عظمت آن وارد کند چرا که یک فیلم با هفت سال پروسه تولید ، بهترین امکانات ، بالاترین بودجه ، حرفه ای ترین عوامل ومهم تر از آن در باره ی محترم ترین و با ارزشترین شخصیت در جامعه ایرانی ، اسلامی نباید به این سادگی آسیب پذیر باشد مگر اینکه فیلم در حد و اندازه ی توقع بیننده نبوده که بعید است و از نظرفرم ، ساخت و بصری یقینا در حد فیلم های بزرگ هالیوودی است و اگرضعفی باشد مربوط به روایت قصه و ریتم آن خواهد بود چرا که بیشترین عوامل موثر ساخت آن حرفه ای ، بین المللی و صاحبان جوایز معتبر دنیا از جمله اسکار هستند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
بودجه ی این اثر فاخر نه رسانه ای شده و نه قابل تخمین است و مجیدی در گفتگوهایش با گریز از اعلام آن فقط اشاره به بودجه های کلانی می کند که برای مثال در فیلم "حضرت موسی" ریدلی اسکات هزینه شده و یا برای فیلم "نوح" اختصاص پیدا کرده است. مسلم اینکه اگر این فیلم مهم ایرانی بتواند حق مطلب را ادا کرده باشد لایق هر بودجه ای خواهد بود و هر فردی از هر قشر و عقیده ی سالم سیاسی از آن دفاع خواهد کرد.
مجیدی درباره فیلم "محمد رسول الله " می گوید : داستان فیلم کودکی پیامبر است، اما قصه از روزهای آخر شعب ابوطالب آغاز میشود، حدود بیست دقیقه اول فیلم ، زمان حصر پیامبر (ص) در شعب ابوطالب خواهد بود و سایر صحنهها به صورت فلاش بک قبل از تولد تا مقطع 12 سالگی پیامبر (ص) است.»
این کارگردان در مورد اهمیت این فیلم عقیده دارد که در خصوص حضرت عیسی (ع) و موسی (ع) فیلمهای زیادی ساخته شده و حتی درباره بودا 45 فیلم ساخته شده است، اما در خصوص خاتم پیامبران که حجت را به هستی تمام میکند، تنها فیلم محمد (ص) «الرساله» به کارگردانی "مصطفی عقاد " ساخته شده که آن هم بیشتر به جنگهای صدر اسلام اشاره دارد و در واقع چهره خشنی از اسلام را به تصویر کشیده است، بنابراین جهان اسلام در این حوزه نیاز به حرف زدن دارد و یکی از دلایلی که شهرک پیامبر اعظم (ص) با این گستردگی ساخته شد، این است که دیگر کشورها نیز درباره دین اسلام آثاری بسازند. در واقع این اثر سینمایی تنها یک فیلم نیست بلکه شروع یک فرهنگ است ضمن اینکه بسیاری از کشورها مانند ترکیه و اندونزی درخواست کردند در لوکیشنهای این فیلم سینمایی آثاری را بسازند و این اتفاق بعد از نمایش فیلم «محمد رسولالله» رخ خواهد داد و از جهان اسلام دعوت می کنیم تا در چنین فضایی قرائت درست از اسلام را ارائه دهند و در این زمینه فرهنگسازیهایی صورت گیرد.
وی در مورد حساسیتهای بسیاری که نسبت به این فیلم وجود دارد گفت: «طی مدت دو سال تحقیقات مفصلی داشتیم. بر اساس کتب برجستهترین تاریخنگاران تحقیق کردیم و همچنین رایزنیهای زیادی با علمای اهل تسنن و اهل تشیع داشتیم. تمام تلاشمان این بود که مقطعی از زندگی حضرت محمد (ص) را به تصویر بکشیم که هیچ گونه اختلافی بین اهل سنت و شیعه درباره آن وجود نداشته باشد و موجب وفاق بین گروههای مختلف اسلامی نیز بشود. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که مقطع کودکی پیامبر را روایت کنیم که در روایات شیعه و سنی یکسان مطرح شده است.»
گفتنی است که تاکنون کمپانیهای آمریکایی خصوصا «سونی پیکچرز» برای دیدن فیلم اظهار علاقه کرده و درخواستهای زیادی شده، که گروه سازنده منتظر آماده شدن نهایی فیلم برای این تصمیم گیری هستند.»
با عوامل مطرح "محمد رسول الله " آشنا می شویم
"ویتوریو استورارو" فیلمبردار مطرح ایتالیایی که سه جایزهٔ اسکار را گرفته با همراهی "حمید خضوعی ابیانه" کار فیلمبرداری این اثر را انجام داده است. استرارو تا کنون برای سه فیلم «اینک آخرالزمان» (۱۹۷۹)، «آخرین امپراتور» (۱۹۸۷) و «قرمزها» (۱۹۸۱) جایزه اسکار گرفته است. وی در مصاحبه با باب فیشر در یک مجله سینمایی آمریکایی (MovieMaker) درباره چگونگی پیوستن به این اثر گفت: «سال ۲۰۱۰که با "رشید بن هادی" کارگردان پروژهای در الجزایر همکاری میکردم، برای اینکه اسلام را بهتر بشناسم، خواندن کتابی درباره زندگی پیامبر محمد (ص) را شروع کردم. به محض اینکه خواندن آن کتاب تمام شد، مثل یک رؤیای جادویی ایمیلی دریافت کردم با این مضمون که آیا علاقهمند هستم در ساخت بخش اول یک سهگانه درباره زندگی محمد (ص) حضور داشته باشم؟» بدین ترتیب و پس ملاقات مجیدی در رم، پیوستنم به این پروژه قطعی شد. وی میگوید که کتاب نقاشی "محمود فرشچیان"، منبع الهام ایدههایش برای فیلمبرداری این فیلم بوده است.
جلوههای ویژه اثر بر عهده "اسکات ای. اندرسون " برنده اسکار برای طراحی جلوه های ویژه «باب» در ۱۹۹۶است که جلوههای ویژه قسمت حمله سپاه ابرهه به مکه را طراحی و اجرا کرده است. وی پیش از این کار جلوه های ویژه فیلمهایی همچون «ماجراهای تن تن»، «ترمیناتور ۲» «دروازه نهم»، «کینگ کنگ»، «استخوانهای دوستداشتنی» را بر عهده داشته و با کارگردانانی همچون استیون اسپیلبرگ، جیمز کامرون و پیتر جکسون همکاری کرده است
"میلژن کرکا کلژاکویچ" طراح دکور فرانسوی که قبلا جایزه «سزار» و «آکادمی فیلم اروپا» و همچنین نامزد دریافت جایزه «اِمی» را در کارنامه خود داشته است ، طراحی دکور این فیلم را بر عهده داشته است.
"ای.آر.رحمان " که برای موسیقی و ترانه میلیونر زاغه نشین دو جایزه اسکار را دریک شب برد، تجربه آهنگسازی در هالیوود و حتی چین را دارد. فیلمساز مشهور کشورمان مجید مجیدی در هند با فیلم بچه های آسمانش شهرت و محبوبیت دارد.
تدوین و طراحی صدای این فیلم نیز به عهده چهره های به نام جهانی است.
بازیگران اصلی "محمد رسول الله" که مجیدی اعتقاد دارد با این فیلم به چهره های جهانی بدل خواهند شد عبارتند از :
علیرضا شجاع نوری در نقش عبدالمطلب
مهدی پاکدل در نقش ابوطالب
ساره بیات در نقش حلیمه سعدیه
مینا ساداتی در نقش آمنه بنت وهب
محسن طنابنده در نقش ساموئل یهودی
داریوش فرهنگ در نقش ابوسفیان
رعنا آزادیور در نقش ام جمیل
حمیدرضا تاج دولت در نقش حمزه
صادق هاتفی در نقش بحیرا
محمد عسگری در نقش ابولهب
هدایت هاشمی در نقش حناطه
نگار عابدی در نقش همسر حناطه
پانتهآ مهدینیا در نقش فاطمه بنت اسد
و جعفر قاسمی در نقش حارث شوهر حلیمه