توجه به چند نکته از صحبت های "باربارا لوری " فرانسوی عضو فدراسیون بین المللی فیلم "فیبرشی "در گفتوگو با ایسنا می تواند تا حدودی جوابگوی این سوال باشد
یک :من از طرف فدراسیون بینالمللی منتقدین فیلم (فیپرشی) به ایران آمدم تا شرایط جشنواره فجر را برای ایجادبرنامه فیپرشی مورد ارزیابی قرار دهم و با بررسی بخشهای گوناگون، فیلمها، شرایط نمایش، کاتالوگ جشنواره و در مجموع نحوه سازماندهی گزارشی را به هیئت مدیره فیپرشی ارائه دهم تا هیأت مدیره تصمیم می گیرد که آیا جشنواره فیلم فجر شامل برنامه فیپرشی باشد یا خیر.
دو : در حال حاضر هفتاد تا هشتاد جشنواره در جهان شامل برنامه فیپرشی هستند اما برخی مواقع بعضی از کشورها بدلیل شرایط اقتصادی و سایر مشکلات از فهرست خارج میشوند و میتوان جشنوارهای دیگر را جایگزین آن کرد. در واقع اگر برنامه فیپرشی در جشنواره ای برگزار شود آن جشنواره میزبان نمایش فیلمهایی از سراسر جهان خواهد بود که در رویدادهای سینمایی گوناگون موفق به کسب جایزه انجمن بین المللی منتقدین شدهاند.
سه :در مرحله بعدی که بسیار اهمیت دارد جشنواره دارای هیأت داروان فیپرشی خواهد شد که بیشتر رویداهای سینمایی در پی آن هستند چون اعتبار بینالمللی فراوانی به جشنواره خواهد بخشید و این هیئت داوران عمدتا از میان فیلمهای بخش رقابتی یک فیلم را به عنوان برنده جایزه فیپرشی معرفی میکنند. منتقدین بیناللمللی نیز درباره جشنواره و فیلمها خواهند نوشت و این امر اعتباری بینالمللی دوچندان به جشنواره خواهد بخشید.
چهار: مشکل من تاکنون این بوده است که فیلمهای خارجی در بخش بینالملل زیرنویس انگلیسی ندارند و تنها با زیرنویس فارسی به نمایش گذاشته میشوند، به عنوان مثال تماشای یک فیلم چینی با زیرنویس فارسی کمی دشوار است و تنها فیلمهای ایرانی دارای زیرنویس انگلیسی هستند. البته به من گفته شده که نسخه فیلمهای خارجی جشنواره با زیرنویس انگلیسی در سایر سینماهای نمایش دهنده فیلمهای جشنواره است اما در مجموع نکته مثبت اینجاست که بیشتر فیلمهای حاضر در بخش رقابتی هنوز اکران عمومی نداشتهاند و بنابرلین در اینجا فیلم هایی داریم که واقعا جدیدند.
پنج : ما به عنوان منتقدین سینمایی جشنوارههای زیادی چون کن، برلین، کارلوی واری، سنسباستین و ...را پوشش میدهیم و در آنجا در پی فیلمهای تکراری که پیش از این آنها را دیدهایم نیستیم بلکه هدف ما کشف چیزهای جدید است.
شش : سینمای ایران برای منتقدین بینالمللی در سراسر جهان بسیار شناخته شده است چرا که تاکنون تعداد بسیار زیادی فیلم ایرانی در رویدادهای سینمایی گوناگون موفق به کسب جایزه فیپرشی شدهاند و بنابراین در برنامه فیپرشی ما جای دارند. سینمای ایران از لحاظ سبکی و ساختاری و همچنین فیلمبرداری در سطح کیفی بسیار بالایی قرار دارد و طیف وسیعی از فیلم های شاعرانه، رئال، اخلاقی، روانشناسانه و .. را در برمیگیرد. ما نیز بیشتر تمایل به تماشای فیلمهای هنری از سینمای ایران داریم که بر روی شرایط زندگی در ایران، تناقضها و مشکلات اجتماعی و این گونه مسائل تمرکز دارد.
هفت :یافتن تصویری واقعی از ایران به سبب شرایطی خاص چون تحریمها و این گونه مسائل اندکی دشوار است، اما فیلمها گاهی داستانهایی را برای شما روایت میکند که حتی تصور روی دادن آن را هم نمیکردید، در واقع این سینما افق دید شما را درباره ایران بسط میدهد.
هشت : وجه تمایز سینمای ایران با سینمای بسیاری از کشورها ی دیگر سطح بسیار بالای ساختار تکنیکی و هنری همچون فیلمهای مهرجویی و اصغر فره است. البته مکتبی نیز در سینمای ایران وجود دارد که خیلی به آن علاقهمند نیستم چون دارای الگویی خاص است که تمایل به تکرار شیوه داستانگویی خود دارد.این نوع فیلمها در همه جا وجود دارند مثل بعضی فیلمهای هالیوودی که مدام خود را تکرار میکنند.
نه - با موج جدید و جوان سینمای ایران خیلی آشنایی ندارم و امیدوارم دسترسی بیشتری به فیلمهای این سینماگران جوان از طریق حضور در جشنوارههای بینالمللی داشته باشی
ده -برگزاری مستقل بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر عنوان کرد این ایده بسیار خوبی است چرا که پیش از این به دلیلی نزدیکی با زمان برگزاری جشنواره برلین نمیتوانستم به ایران بیایم.
و نکته ی آخر که به نظر سی و یک نما از موارد قبلی قابل اعتناتراز نگاه کلی بوده و نشان از زیرکی این منتقد فرانسوی دارد (کوتاهی که از دید مردم و رسانه های ایرانی و هنرمندان نیز دور نمانده )این است که ...
باربارا لوری در انتهای گفتگو می گوید
خیلی علاقهمندم درباره میزان استقبال از جشنواره و این که آیا جشنواره به خوبی در سطح شهر تهران تبلیغ شده است اطلاعاتی بدست آورم. البته این اولین تجربه برگزاری جداگانه جشنواره بینالمللی بصورت جداگانه است و بروز مشکلاتی در برگزاری امری طبیعی است و فکر می کنم جشنواره در دوره بعدی با سازماندهی بهتری برگزار شود.