شنبه, 19 مهر 1393 17:44

شهاب حسینی در برنامه هفت چه می گفت /سینما بیشتر از تجارت، یک کار فرهنگی است / بها دادن به پیش تولید یکی از رموز موفقیت اصغر فرهادی است

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
/ بها دادن به پیش تولید یکی از رموز موفقیت اصغر فرهادی است / بها دادن به پیش تولید یکی از رموز موفقیت اصغر فرهادی است سینما بیشتر از تجارت، یک کار فرهنگی است

سروش صائبی (سی و یک نما ) – مهمان این هفته برنامه "هفت" در نوزدهمین شب پائیزی "شهاب حسینی" بود. بازیگری که یقینن یکی از محبوب ترین ها در این عرصه به حساب می آید و به همین دلیل هم کم شدن وزنش که در این برنامه مشهود بود، موجب نگرانی طرفدارانش شد. شهاب حسینی در میانه کلامش به موردی اشاره می کرد که می تواند یکی از رموز موفقیت او در کنار استعداد فراوانش باشد. او گفت که نصیحتی از پدربزرگ مرحوم خود را آویزه ی گوش دارد. "همیشه در مجلس جائی بنشین که بلندت نکنند".

بهانه حضور شهاب حسینی در هفت، اکران اولین فیلم او در مقام کارگردانی است که قرار است از چهارشنبه همین هفته روی پرده سینما برود. وی درابتدای صحبت های خود از حضورش در فیلم "ساکن طبقه وسط" و کارگردانی این کار گفت که : برای من همیشه کارگردانی سیری بوده است که در امتداد بازیگری قرار داشته است و این مسیری که یک بازیگر پس از مدتی کارگردان  می شود برای من از جذابیت بیشتری برخودار بوده است چرا که در امتداد بازیگری چنین تغییراتی لازم باشد چون بعد از 16 سال کار در عرصه بازیگری، هیجانات کاری این نوع حرفه را از دست داده ام و حواشی حرفه ام برایم جذاب نیست اما این وادی من را به چالش دعوت می کند .

وی به ایفای نقش خود در "فیلم ساکن طبقه وسط" در کنار کارگردانی ( آن هم در 38 نقش ) اشاره داشت و ادامه داد: میان ارکان مختلف یک فیلم باید وحدت را درنظر گرفت. در ابتدا به همه ما در حیطه بازیگری باید عنوان فیلمساز اختصاص داده شود که پس از آن به کارگردانی و بازیگری و طراح صحنه و دیگر مشاغل تقسیم شود.

بازیگر جدائی نادر از سیمین در مورد شایعه این چند روز اخیر مبنی بر ارائه این فیلم برای قرار گرفتن در رکوردهای گینس هم گفت که چنین خبری شایعه نیست. اوایل این مورد در حد یک شوخی  مطرح شد و بعد از جستجو در اینترنت متوجه شدیم که به واقع تا به حال این اتفاق نیفتاده که یک بازیگر در یک فیلم این تعداد شخصیت را بازی کند و گفتیم ضرر که ندارد و می شود امتحان کرد.

در میانه برنامه همسر شهاب حسینی روی خط آمد و مطابق معمول همیشگی  اجرای محمود گبرلو بی هیچ پرسش خاصی و در حد دو سه سوال کلیشه ای و دم دستی خداحافظی کرد.

بازیگر درباره الی در باب موفقیت خود درطول 15 سال بیان کرد: از کودکی تخیل داستانی یکی از سرگرمی های من بود که بعد با بازی های کودکی  شکل منسجمی به خود گرفت و پس ازآن دوران نوجوانی عرصه بسیار مهمی بود که رویای تماشای فیلم سرگرمی صرف نبود ودر اثری که می دیدیم غرق می شدیم و تا مدت ها به آن فکر می کردیم و در ادامه و جوانی نیز برای اینکه در حرفه خود یاد بگیریم شروع به رصد آثار مهم سینمایی کردم، که در همین اثنا احساس کردم در حال یادگیری زندگی هستم و این موضوع همیشه مرا ترسانده است چرا که ورای جذابیت ظاهری حرفه من، حقیقت هولناکی خوابیده است و این حرفه با روح و روان آدم ها سر و کار دارد بنابراین هرچه پیش می رود با اعماق مخاطب کار دارد چرا که پیچیدگی های انسان تمامی ندارد و سینما نیز در این قسمت تعریف می شود که برای نوع تفکر، نوع زندگی ها پیشنهاد مطرح کند.

بازیگر نقش پلیس جوان در مورد بازیگری نیز چنین گفت : وقتی نقشی را بازی می کنم هیچ قضاوتی درباره آن ندارم چرا که موظفم آن شخصیت را با تمام ابعادش نشان دهم و برای این کار فیلمنامه را به عنوان مخاطب می خوانم تا با این کار حظی را که خود از خواندن و تماشای کار می برم را بتوانم انتقال دهم. در واقع بازیگری نمایش اندیشه ها و روح نقش است که برای بدست آوردنش باید به روح نقش متصل شد چون اعمالش تابع افکارش است. بنابراین بازیگر باید آبشخور اندیشه خود را غنی تر کند و دغدغه کائنات را پیدا کند و از مسائلی غمگین شود که هیچ ارتباطی با وی ندارند. او معتقد است که تئاتر و حضور بازیگران سینما در حوزه نمایش موجب میشود تا یک بازیگر، تمرین لازم برای موفقیت در خلق نقش هایش را داشته باشد.

این بازیگر درخصوص وضعیت سینمای ایران اظهارکرد: فروش میلیاردی فیلم ها با وجود بلیت پنج هزارتومانی اتفاق مهمی نیست. امروزه شاهد بسیاری چیزها هستیم که به غلط نهادینه شده است که اول از همه چیز یادمان رفته است که کارمان بیشتر از تجارت، فرهنگی است و انگیزه های اقتصادی و مالی را بزرگتر از فحوای کار احساس می کنم. چرا که همچون هر تجارت دیگری به سری دوزی و تولید انبوه دچار می شود تا در عین کیفیت پایین تر محصول، مخاطبان بیشتری جذب کند.

بازیگر حوض نقاشی در ادامه گفت: در هر ژانری در سینمای جهان آثار فاخری در حال تولید است. هنرمند باید به کار خود متعهد باشد چرا که کار ما نیز یک کار خدماتی تحت عنوان خدمات فرهنگی است بنابراین در این عرصه هر کسی هر کاری انجام می دهد باید برای آن پیش تولید قابل قبولی داشته باشد. کار سینما سرگرمی نیست وسیله ای است که حرف های عمیق را به فیلم تبدیل می کند و خوراک گسترده و همه فهمی از آن بدست می دهد. وی بزرگترین عامل موفقیت "اصغر فرهادی" را در باور همین نکات می دانست.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید