"الیسا و مارسلا" که کمپانی بزرگی چون "نتفلیکس" یقیناً برای تهیه و پخش آن دلایلی بیشتر از جذابیت یک فیلم اسپانیایی زبان داشته است؛ داستان عشق نامتعارف دو دختر است که در یک مدرسهی مذهبی درس میخوانند و بعدها تصمیم میگیرند تا با یکدیگر ازدواج کنند. (این را هم در نظر داریم که داستان مربوط به صد و بیست سال پیش است که چنین اتفاقی فاجعه محسوب می شده و کشورهای آرژانتین و اسپانیا از سال ۲۰۰۵ ازدواج همجنسها را رسمی اعلام کردهاند).
در یکی از سکانسهای ابتدایی، خواهر روحانی تاکیدی بر دو ضمیر( he و she ) در زبان انگلیسی دارد و دوربین روی حرکات دستهای مارسلا زوم میکند و بی تفاوتی او را به درس نشان میدهد، از همین جا بیننده متوجه خواهد شد که داستان فیلم قرار است به هویت و جایگاه جنسیتی و تقابل آن نگاه داشته باشد.
اما آیا عشق و رابطه بین این دو دختر برگرفته از تمایل آنها به جنس موافق است یا فروکش کردن میل جنسی در محیطی تک جنسی و سختگیرانه همچون مدرسهای در یک صومعه.
الیسا و مارسلا فیلمی کاملا ضد مذهب است که اوج بی ایمانی را در یک مکان مذهبی نشان میدهد که چطور الیسا یکی از دو قهرمان این فیلم به مارسلا اعتراف میکند که حتی به خدا هم اعتقاد ندارد.
اصولاً "تردید" بن مایهی " باور" های مارسلایی است که تا ۱۰ سالگی در یتیم خانه بوده و حالا با زن و مردی زندگی میکند که ادعا دارند پدر و مادر واقعی او هستند. تردید به واقعی بودن پدر و مادرش، تردید به عشق ورزیدن و حتی تردید به وجود خداوند یا عیسی مسیح.
**در حقیقت نکته قابل توجه در قصهی واقعی داستان این دو و فیلمی که بر مبنای آن ساخته شده هم همین است که الیسا بی تردید یک همجنسگرا است، حتی قبل از آشنا شدن با مارسلا. (این را راهبهی نابینای مدرسه هم میداند) اما در مورد السا حتی احساس و غریزه او هم دستخوش تردید است.
این دو دختر که حالا و پس از سه سال هر دو معلم مدرسه شدهاند، تصمیم میگیرند که با هم ازدواج کنند و...
در این فیلم هیچ شخصیتی به جز این دو، واقعی به نظر نمیرسند و انگار دو انسان معصوم در میان آدمهایی زندگی می کنند که از سیارهای دیگر آمدهاند."مرد" اصولا یک هیولاست و در اواخر فیلم است که با یک شخصیت از جنس مخالف آنها، با خوی انسانی آشنا میشویم که سازندهی فیلم، هوشمندانه و با نمایی نزدیک از چهرهی همسر او و طرز سیگار کشیدنش به ما القا میکند که در حقیقت این زوج مهربان که صاحب فرزندی هم نیستند، از یک جنسیت برخوردارند!!
نقطه قابل توجه دیگر اینکه سازنده فیلم به اندازهای سفارشی و غیرعادی از آزادی جنسی و ازدواج همجنسگرایان، مسیر و پلن فیلم را میچیند که بازیگر نقش الیسا(با غرایض مردانه)، یک دختر زیبا و لطیف با تمام ویژگیهای دخترانه است که برای دلربایی چیزی کم ندارد، حال اینکه در تیتراژ پایانی فیلم، با دیدن تصویر واقعی او( در انتهای این یادداشت می بینید) مشخص است که الیسا از اسکلت صورت تا بدن و زمختی چهره بی شباهت به یک مرد نیست و در حقیقت، الیسای واقعی، یک "ترنس" بوده است.
ازدواج این دو در حالی که الیسا ( به عمد بسیار ناشیانه در گریم، برای تحمیق کلیسا) خود را به شکل یک پسر جوان درآورده است و راه حل چندش آوری که این دو برای بچه دار شدن انتخاب میکنند، همه و همه نشان از این دارد که سینمای جهان زیر بار فشاری قرار گرفته تا مستقیما با باورهای انسانی مقابله کند، وگرنه دو دهه ایست که فیلمها و سریالهایی با موضوع همجنسگرایی ( که تعدادشان زیاد است) از بخت و اقبال ویژه ای برای مطرح شدن در فستیوال های معتبر برخوردارند اما انگار "الیسا و مارسلا" به سیم آخر زده است.
این فیلم سیاه و سفید گرچه از نظر بصری (و نه روایت)، فیلم قابل قبولی است اما مشمئز کننده و ناامید کننده تا جایی پیش می رود که در انتها، انگار اصلا این دو شخصیت اصلی را نمیشناسیم و با دیدن فیلم، حس بد و نگران کنندهای نسبت به روایت در سینما خواهیم داشت که روز به روز از ماهیت اصلی خود فاصله گرفته است.
عکس واقعی از الیسا و مارسلا
دیدگاهها