دوشنبه, 23 فروردين 1395 14:43

"نان و کوچه" کیارستمی در شبکه مستند سیما به روی آنتن می‌رود

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
"نان و کوچه" کیارستمی در شبکه مستند سیما به روی آنتن می‌رود "نان و کوچه" کیارستمی در شبکه مستند سیما به روی آنتن می‌رود

سی و یک نما- شبکه مستند سیما در سی و یکمین قسمت از مجموعه ˝گنجینه˝ مستندهای ˝تخت سلیمان˝ ساخته منوچهر عسگری نسب و ˝نان و کوچه˝ عباس کیارستمی را روی آنتن می‌فرستد.

به گزارش سی و یک نما به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، با برگزاری مراسم بزرگ "میم مثل مستند" و تقدیر از گنجینه‌های سینمای مستند ایران، در همکاری با مرکز آرشیو سازمان صداوسیما، مستندهای برگزیده دهه‌های 40، 50 و 60 از مستندسازان برتر برای پخش در برنامه "گنجینه" انتخاب شده‌اند و مراحل مرمت این آثار در حال انجام است.

این برنامه این هفته مستند "تخت سلیمان" ساخته منوچهر عسگری نسب را برای پخش در نظر گرفته است. این اثر به معرفی اثر فرهنگی و باستانی تخت سلیمان در حومه شهرستان تکاب که دارای ثبت جهانی و وجود دریاچه ای همیشه جوشان است می‌پردازد.

تخت سلیمان با عمق حداکثر ۱۲۰ متر و دمای همیشگی ۲۱ درجه و آتشکده گشنسب و معبد آناهیتا شناخته می‌شود. ویرانی‌های به جا مانده از آتشکده آذرگُشنَسب بر پیرامون دریاچه ای همیشه جوشان و بر روی صخره ای سنگی ناشی از رسوبات آهکی دریاچه، در میان برج و باروی سنگی، آثار معماری خاص مانند چهار طاقی آتشکده و سازه‌های آیینی وابسته بدان، نیایشگاه آناهیتا، کاخ‌های دوران ساسانی و ساختمان‌هایی مربوط به سلاطین ایلخانی در این مستند به نمایش در می‌آید.

در ادامه "گنجینه" مستند "نان و کوچه" ساخته عباس کیارستمی کارگردان سینما و تلویزیون ایران روی آنتن می‌رود. او که اخیراً در بیمارستان در خواب مصنوعی به سر می‌برد، به تازگی خوشبختانه با خروج از وضعیت بحرانی، به بخش منتقل شده و مراحل درمانی خود را پشت سر می‌گذارد.

کیارستمی "نان و کوچه" را در سال 1349 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخت و به خاطر این فیلم موفقیت‌های زیادی به دست آورد . این فیلم روایتی کوتاه از ترس و تردید یک کودک برای عبور از مقابل یک سگ است و کیارستمی وسواس کم نظیری را در ساخت آن به کار برده است.

مجموعه "گنجینه" ساعت21 روز چهارشنبه 25 فروردین از شبکه مستند سیما پخش می‌شود. تکرار این قسمت پنجشنبه 26 فروردین ساعت 9 صبح خواهد بود.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید