شنبه, 16 ارديبهشت 1402 15:54

الناز شاکردوست بازیگری که خود را از گیشه و کلیشه رها کرد

نوشته شده توسط سی و یک نما
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)
الناز شاکردوست بازیگری که خود را از گیشه و کلیشه رها کرد الناز شاکردوست بازیگری که خود را از گیشه و کلیشه رها کرد

سی و یک نما - وقتی در دانشکده هنر و معماری تهران درس می خوانی قاعدتا هم با استعدادی و هم هنر را می شناسی و بعد هم از صحنه ی نمایش به سینما دعوت می شوی. زیبا هم هستی که امتیاز مهمی است. در شروع به تو به چشم یک بازیگر زیبا نگاه می‌کنند که می‌تواند به گیشه رونق بدهد؛ بخصوص اگر نقش مقابل محمدرضا گلزار را در فیلم "گل یخ" مرحوم کیومرث پوراحمد هم بازی کرده باشی.

و اینطور الناز شاکردوست وارد سینما شد.

او به این ترتیب تبدیل به یکی از بخت‌های فروش فیلم‌ها در سینمای بدنه شد و در آثاری حضور داشت که چندان باب میل دنبال‌کنندگان حرفه‌ای سینما نیست، اما مخاطب عام دارد و خوب می‌فروشد. البته در فیلم "مجردها" گر چه نقش مکمل داشت، اما نگاه‌ها را به گونه‌ای جلب کرد که توانایی او مختص زیبایی‌اش نیست.

فیلمسازان صاحب سبک سینما گویی چندان باوری از هنر او ندارند تا اینکه به یکباره ثابت می‌کند که بیشتر از یک بازیگر زن زیبا، یک هنرمند توانمند است. آنقدر توانمند که وقتی در نقش یک دخترک ساده و درمانده به دوربین آیدا پناهنده خیره می‌شود، نگاهش کوچکترین شباهتی به نگاهی که با درماندگی به دوربین نرگس آبیار می‌نگرد، ندارد.

او بر خلاف برخی از بازیگران زن جوان که مطرح هم هستند، نگاه متفاوت داشتن به دوربین را بدون اعتنا به حضور دوربین بلد است، همانطور که در زبان بدنش نیز مهارت دارد. چه "باد در علفزار بپیچد" و یا اینکه احساس "خفگی" کند.

او نقش‌های دیدنی زیادی داری، اما انگار که معصومیت "تی تی" چیز دیگری است.

این بازیگر، "الناز شاکردوست" است که به نظر می‌رسد روز به روز توانمندتر و هوشیارتر با وسواسی بیشتر در بازیگری پیش می‌رود و در چند سال اخیر توجه همه را، چه مخاطب خاص و چه مخاطب عام، به خود جلب کرده است.

در ادامه بهترین نقش‌های او را با هم مرور می کنیم.

medium_acf83e3b-5bd0-41cf-8be2-438104cf7365.jpg

باد در علفزار می‌پیچد / خسرو معصومی / ۱۳۸۶

شوکا دختر جوانی است که به علت فقر خانواده مجبور می‌شود به ازدواج با پسر عقب افتاده ای تن دهد تا کمی از بار مشکلات خانواده کم شود، اما جلیل شاگرد خیاط دل در گرو شوکا دارد و این موضوع اتفاقاتی را به وجود می آورد و...


a566354d-471c-4775-ba04-3220967b2a4b.jpg

 خفگی / فریدون جیرانی / ۱۳۹۵

 صحرا مشرقی (الناز شاکردوست) پرستار بیمارستان روانی، مجرد و در آستانه میانسالی ست. داستان فیلم از جایی آغاز می‌شود که زن جوانی بنام نسیم (پردیس احمدیه) که ظاهراً مشکل روانی پیدا کرده را شوهرش مسعود (نوید محمدزاده) به تیمارستان جهت بستری می‌آورد، صحرا در همان ابتدا پی به مرموز بودن مسئله می‌برد و اوضاع را تماماً غیرعادی می‌بیند او با مشاهده رفتارهای این زن به حقایقی عجیب از زندگی او دست میابد و ناخواسته درگیر زندگی آن‌ها می‌شود و تصمیم می‌گیرد به او کمک کند اما...


a0accf9d-a58e-402e-a9bd-12fd5232bae9.jpg

شبی که ماه کامل شد / نرگس آبیار / ۱۳۹۷

«شبی که ماه کامل شد» روایت دختر جوانی از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی شهرستانی می‌شود و این در حالی است که پس از ازدواج بنا به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایران است. در این مسیر، برادرش با او همراه می‌شود اما در میانه راه، اتفاقاتی برای آن‌ها رقم می‌خورد. این فیلم براساس داستان واقعی عبدالحمید ریگی و همسرش فائزه منصوری است.


27c8921d-24c2-46d0-92ba-33016fec7970.jpg

تی تی / آیدا پناهنده / ۱۳۹۹

فیزیکدانی که در حال کار بر روی فرضیه‌ای دربارهٔ پایان جهان است، با زنی حامله ملاقات می‌کند که می‌خواهد به بشریت خدمت کند و خانه‌ای از آن خود داشته باشد.


f6c5d933-1f1c-479a-ad09-9c4ab17491ee.jpg

ابلق / نرگس آبیار / ۱۳۹۹

ابلق» درباره زنان و سکوت آن‌ها در جامعه است. سکوت در مقابل خشم، تبعیض، سختی کار، بی‌احترامی، خشونت و تعرض. داستان فیلم همچون بسیاری از فیلم‌های دهه اخیر سینمای ایران، حول محور خانواده‌ای فقیر از قشر پایین جامعه، این بار در محله‌ای به نام زورآباد می‌چرخد.


07f0ad7f-63cf-4c5b-a0b1-29a684b0b29e.jpg

من می‌ترسم / بهنام بهزادی / ۱۳۹۷

من میترسم روایت مردی به نام بهمن (پوریا رحیمی سام) است که قبلاً و به دلایل سیاسی، به زندان افتاده است. بهمن حالا احساس می‌کند کسی دائم او را تعقیب می‌کند و این سایه ناپیدا، او را تا مغز استخوان ترسانده است. کار و زندگی بهمن طبق روال پیش نمی‌رود و سنگ است پشت سنگ که جلوی پای او سبز می‌شود. در این میان مهاجرت دوست بهمن، نسیم (الناز شاکردوست)، هم مزید بر علت است تا او را در موقعیتی بحرانی و سخت قرار دهد.


658d3a98-4a9f-4898-a28a-c1743403802e.jpg

سراسر شب / فرزاد موتمن / ۱۳۹۶

«مهتا» (الناز شاکردوست) برای یافتن ردی از «داوود مرادی» (امیر جعفری) که آخرین فرد مرتبط با خواهرش مریم، پیش از خواب طولانی مدتش بوده به محل زندگی داود می‌رود تا پاسخی برای سوالاتش پیدا کند…


8fce50b6-3077-45e1-a772-363ef73832dc.jpg

یادگار جنوب / پدرام پورامیری و حسین دوماری / ۱۴۰۱

داستان فیلم دربارهٔ عشق یک دختر و پسر و ازدواج آن‌ها در حالی که دختر در کما است و ازدواج آن‌ها باعث می‌شود شرایط پیچیده‌ای رخ دهد.

الناز شاکردوست این روزها فیلم "سقوط کابل" به کارگردانی نوید محمودی را آماده نمایش دارد.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید