مادر می خواهد دو سه روز آخر زندگی اش را نه در آسایشگاه سالمندان بلکه در خانه قدیمی اش باشد.
این تصمیم او هیچ ربطی به یک تمنای درونی یا آخرین آرزو ندارد. او بی نیاز از هر خواسته ی شخصی است. بارش را بسته و آماده سفر است.
تنها دغدغه او برای چنین تصمیمی نزدیک کردن فرزندانی است که از هم دور افتاده اند. ( زنده یاد رقیه چهره آزاد)
هم کاراکترها بینظیرند و هم بازیها. هر یک نمادی از جامعه.
"محمد ابراهیم" (با درخشش زنده یاد محمدعلی کشاورز) گنده لات پولداری که روده گوسفند به آلمان صادر میکند و در زندگی خصوصیاش حکم یک دسته چک را دارد.
"جلال الدین" (با درخشش زنده یاد!! امین تارخ) روشنفکر، تحصیلکرده و مودب که راه ارتباط با همسرش ضبط صداست روی یک نوار کاست. آنها توافق کردند که فرزندی هم نداشته باشند.
"ماه منیر" (با درخشش فریماه فرجامی) یک بیمار روحی روانی مبتلا به افسردگی حاد، سرخورده و طرد شده از جامعه با زندگی شخصی پر از علامت سوال.
"غلامرضا" ( با بازی تحسین شده و بی بدیل اکبر عبدی) فردی با معلولیت ذهنی بالا.
و دختر کوچک خانواده "ماه طلعت" (بهترین بازی در کارنامه اکرم محمدی) که همسر اوس مهدی نجار و کم بضاعتش (حمید جبلی درخشان) که یقینا با زندگی ساده شان خوشبخت ترین خانواده این گروه هستند. او یک پسر دارد و حالا باردار است و انگار نمادی از باروری.
و در آخر "جمال" درخشش (جمشید هاشمپور) بیگانه و ناتنی که مادر به او به چشم ثمرهی بی وفایی همسرش نگاه نمی کند.
جمع کردن فرزندان در روزهای پایانی عمر دستمایهی چند فیلم خارجی و هالیوودی نیز بوده اما مادر یک فیلم کاملا ایرانی و بسیار تاثیرگزار است.
یه بشقاب بکش بذار کنار
غلامرضا نصف شب گشنهاش میشه،
تُنگم آب کن واسه جلالالدین،
برای محمدابراهیم هم زیر سیگاری بذار،
مراقب باش ماهمنیر حکماً قرصش رو بخوره
بیخوابی نزنه به سرش،
ببینین داداشت هم چی میخواد مهیا کنین،
سر شب بخوابین که بتونین صبح زود پاشین،
فردا خیلی کار دارین
سکانسی از فیلم "مادر" ساخته علی حاتمی
در استوری اینستاگرام نظر شما را در مورد بهترین فیلم زنده یاد علی حاتمی در سالگرد درگذشت وی به نظر سنجی گذاشتیم که فیلم "مادر" با شصت و پنج درصد بهترین شد.
البته اینکه تمام فیلمهای علی حاتمی بهترین است و نظر سنجی سخت؛ شکی نیست اما فیلم مادر علاوه بر اینکه بسیار فیلم با ارزشی است در ضمن نسل های بیشتری نیز دیده اند که شاید "سوته دلان" را ندیده باشند! و یا اسم فیلم "طوقی" را هم نشنیده باشند، از ویژگی های دیگر فیلم مادر اینکه موضوع فیلم یعنی مادر؛ همه را درگیر خودش می کند.
فیلمهای علی حاتمی همگی تلنگری است به احساسات گاه خفتهی ما؛ آن هم با دیالوگ های بی نظیرش و مادر مملو از این دیالوگهای ماندگار است که این روزها بیشتر از هر زمانی مرور آن به دردمان میخورد.
عکس اصلی: زنده یاد رقیه چهره آزاد و اکرم محمدی در نمایی از فیلم مادر
هما گویا