"امیر شهاب رضویان"
چرا این همه جایزه فقط به یکی دو گروه کاری اما بقیه نه؟
والا دیگه اینطور شد، شما ببخشید.
شما چون خودتون آموزشگاه بازیگری هم دارید فکر نمی کنید جای کاندیدای بازیگری در این جشنواره خالیه؟
به نظر من فیلم کوتاه به این مقوله نیاز نداره. فقط به شاخص ترین بازیگر این فیلم ها جایزه تعلق بگیره کافیه.
بازی های امسال رو چطور دیدید؟
بعضی بازیگری ها خوب بود ولی نظر ما بیشتر بر مکانیزم کارگردانی و تولید فیلمه تا بازیگری، بازیگری مقوله ی دیگریه.
از این جشنواره راضی بودید؟
جشنواره ی خوبی بود.
"شهرام مکری"
نظرتون رو درباره ی فیلم ها و فیلمسازان حاضر در جشنواره ی فیلم کوتاه تهران امسال بفرمایید.
به نظرم فیلم ها در جشنواره ی امسال به لحاظ تکنیکی رشد قابل توجهی کردن. یعنی آن چه روی پرده ی سینما می بینیم خیلی چشم نوازه، اما اکثراً فقط به مفهوم تصویر خوب، تدوین خوب و صداهای خوب. مشکلی که من با فیلم های امسال داشتم در بحث فیلمنامه است. یعنی مشکل قدیمی و کلیشه ای سینمای ایران که به بحث فیلمنامه می پردازه و به نظرم کماکان مشکل سینمای ایرانه.
مقصودتون رو از مشکل قدیمی و کلیشه ای باز می کنید؟
به نظر می رسه پشت فیلم ها، به اندازه ی این جلوه ی چشم نوازه روی فیلم ها، قرص و محکم نیست. یعنی خط داستان یا اون ایده یا تفکری که یک فیلمساز باید پشت فیلمش داشته باشه کمتر به چشم میاد. البته راجع به اکثریتی از فیلم ها صحبت می کنم و نه کل فیلم ها.
فکر نمی کنید ممکنه یکی از مقصرها شما باشید چون برخی فیلمسازهای جوان شما و کارهاتونو الگو قرار دادن و به این دلیل از خلاقیت ها کم شده؟
مرسی (باخنده). ولی امیدوارم فیلم ها به سمتی پیش برن که به همون اندازه که تصویر و تدوین و صدا و... خوب شده خود فیلمنامه هم تبدیل بشه به یک پدیده ی قابل تأمل.
اشاره کردید که اکثریت مشکل فیلمنامه داشتن، و اما اقلیت؟
ایده ی اقتباس. اقتباس در فیلم های امسال خیلی پررنگ بود و به نظرم نکته ی جالبی بود. مثلن "کودکان ابری" که جایزه ی بهترین فیلم رو گرفت فیلمنامه ی اقتباسی داشت.
"هومن بهمنش"
شنیدم گفتید رقابت منصفانه نبود، چرا؟
به خاطر این که حجم فیلمِ بد، وحشتناک زیاد بود. سه تا فیلم رو می شد هایلایت کرد، تازه اونم از بیست تا فیلم، و بقیه رو... . امسال جشنواره ضعیف بود.
یعنی کلن جشنواره خوب نبود و بخش قابل توجه نداشت؟
چرا، میشه گفت بهترین بخش، بخش مستند بود. ببینین جشنواره فیلم کوتاه اصلن با این منطق برگزار میشه که به فیلمسازان انرژی داده شه.هیچ جای دنیا این حجم فیلم تو یه فستیوال معتبر وجود نداره. صد و هفتاد و چند فیلم. اگه این جشنوره با سی فیلم برگزار می شد کیفیت، فوق العاده بالا می رفت. پس مسأله اینه که جوونا انگیزه می گیرن صرفن از این که فیلمشون توی بخش مسابقه یه جشنواره ای هست. بنابراین از این جهت سیاست این جشنواره خوبه. اما منظور از این که فیلم بد زیاد بوده به تقسیم بندی بر می گرده چون سه دسته فیلم در این جشنواره داریم، آماتور، نیمه حرفه ای و حرفه ای. در دسته ی حرفه ای که تعدادشون کمه فیلم های خیلی خوبی می بینید که همه ی عناصرشون درستن و عوامل دارن توی سطح فوق العاده بالا کار می کنن. اما آماتورها که زیاد هم هستن در همه زمینه مشکل دارن، چه تصویرِ فلو، چه صدایِ اوت، چه دکوپاژ اشتباه...
پس اگر انقدر حجم فیلم های کوتاه بالاست چرا خیلی از فیلمسازها معتقدن فیلم کوتاه کم ساخته می شه و ساخته هم بشه فیلم هاشون تو جشنواره راه پیدا نمی کنه و راه هم پیدا کنه جایزه نمی گیرن؟
آخه باید بدونیم این جشنواره، آموزشیه... من خودم جز کسانی هستم که از چهارده سالگی تو انجمن سینمای جوان بودم و تو همه ی دوره هاشم شرکت داشتم. هیچ وقتم جایزه نگرفتم تا سال هشتاد و پنج برای "عشق یک روایت غمگین". ده سال میومدم جشنواره و اصلن به جایزه کار نداشتم و می گفتم مال من نیست. اتفاقن خیلی هم آدم بلندپروازی هستم اما خودم که نگاه می کردم می دیدم خوب اونا که بردن از من بهترن. فقط از این که اونجا بودم خیلی لذت می بردم و وقتی برمی گشتم شهرمون، زمینو گاز می زدم برا اینکه پیشرفت کنم.
و جشنواره ها هم در این پیشرفت تأثیر ندارن؟
سینما خودش سرهم می کنه آدم ها رو. فقط هر کی باید با خودش صادق باشه که استعداد داره یا نه. ممکنه الان یکی این جا جایزه نگیره و فیلمش فیلم خوبی باشه و ما اشتباه کرده باشیم. اما سینما خودش موندگار می کنه آدم هایی رو که ارزشمندن. به نظر من اگر یکی از ما داورها تو ترکیب هیئت داوری کم می شد، شاید جوایز به فیلمسازای دیگه ای می رسید. یا اون سال که من جایزه گرفتم اگه یک یا دو داور تغییر می کرد ممکن بود جایزه مال من نباشه. جایزه و داوری به نظر من فقط در اُسکار در بخش هایی درسته و در بقیه جشنواره ها می تونه تغییر کنه.
برگزیدگان مسابقه ملی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
آرای هیات داوران سی و یکمین جشنواره فیلم بین المللی فیلم کوتاه تهران به شرح زیر است:
بهترین فیلم با موضوع پرتو ایمان: تندیس جشنواره و مبلغ 000/000/ 40 ریال به فیلم داستانی «نجس» از تبریز به کارگردانی بهرام و بهمن ارک اهدا شد.
بهترین فیلم با موضوع چشم انداز سرزمین زیبای ما: تندیس جشنواره و مبلغ 000/000/ 40 ریال به فیلم مستند «اوزال» ساخته مسعود میرزایی از بندرعباس تعلق گرفت.
بهترین فیلم با موضوع چراغ راه: تندیس جشنواره و مبلغ 000/000/ 40 ریال به فیلم مستند «لیر» (خانه سنگی) ساخته محمدرضا حافظی از خرم آباد اهدا شد.
بهترین فیلم با موضوع دست آوردها: تندیس جشنواره و مبلغ 000/000/ 40 ریال به فیلم پویانمایی «تمام زمستان هایی که ندیده ام» ساخته امید خوش نظر از تهران تعلق گرفت.
هیات داوران مسابقه ملی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران جوایز مسابقه سینمای ایران در بخش های بهترین صدای فیلم (صدابرداری و یا صداگذاری)، بهترین تدوین، بهترین تصویربرداری، بهترین جانبخشی در آثار پویانمایی، بهترین فیلمنامه، بهترین تحقیق و پژوهش، بهترین فیلم تجربی، بهترین فیلم پویانمایی، بهترین فیلم مستند، بهترین فیلم داستانی و بهترین فیلم در بخش سینمای ایران را معرفی کردند.
بهترین صدا: از میان 6 کاندید دریافت جایزه در این بخش، بهروز عابدینی و علی ابوالصدق برای فیلم «حذف اضطراری»، فرزاد جعفریان، هادی کریمی و مجید محمد دوست برای فیلم «حیات در رگ های سرد»، اشکان فتحی و آرش قاسمی برای فیلم «خون مردگی»، حسن شبانکاره و بهروز شهامت برای فیلم« ژیلا»، مسیح سراج و آرش قاسمی برای فیلم «کودکان ابری» و ارسطو مفاخری و حسین قورچیان برای فیلم «صورت های متروک»؛ تندیس جشنواره و مبلغ 000/000/ 40 ریال به بهروز عابدینی و علی ابوالصدق برای فیلم داستانی «حذف اضطراری» اهدا شد.
بهترین تدوین: از میان 5 کاندید دریافت جایزه در این بخش،عماد خدابخش برای فیلم «صورت های متروک» اسماعیل علیزاده و فرزاد براهویی برای فیلم «خون مردگی»، محمد نجاریان برای فیلم «حذف اضطراری»، مجید محمد دوست برای فیلم «حیات در رگ¬های سرد» و پالیز خوشدل برای فیلم «روی زیرزمین»؛ تندیس جشنواره و مبلغ 000/000/ 40 به محمد نجاریان برای فیلم «حذف اضطراری» تعلق گرفت.
بهترین تصویربرداری: از میان 6 کاندید دریافت جایزه در این بخش، مسعود میرزایی برای فیلم «اوزال»، آیین ایرانی برای فیلم «رنگان 99»، سینا کرمانی زاده برای فیلم« حذف اضطراری»، مهدی نورمحمدی و محمود منصوری برای فیلم «حیات در رگ¬های سرد» پیمان عباس زاده برای فیلم «کودکان ابری» و محمد رسولی برای فیلم «صورتهای متروک»؛ دیپلم افتخار و مبلغ 000/000/ 20 به مهدی نورمحمدی و محمود منصوری برای فیلم «حیات در رگ های سرد» تعلق گرفت. همچنین تندیس جشنواره و مبلغ 000/000/ 40 ریال به سینا کرمانی زاده برای فیلم «حذف اضطراری» تعلق گرفت.
بهترین جانبخشی در آثار پویانمایی: از میان 5 کاندید دریافت جایزه در این بخش، محمدحسین اعظم پور و شادی ادیب برای فیلم «خانوم گل میخکی»، محمد زارع و شلاله خیری برای فیلم «دخترک آت آشغالی»، رسول شیری برای فیلم «درخت»، امین ونکی، بهزاد رجبی پور، سعید مرادی، حامد بهروزی و مشهود ولیان برای فیلم «تمام زمستان هایی که ندیده ایم» و سعید مددی ماهانی و مهسا زینی برای فیلم «توپ جنگ»؛ تندیس جشنواره و مبلغ 000/000/ 40 به امین ونکی، بهزاد رجبی پور، سعید مرادی، حامد بهروزی و مشهود ولیان برای فیلم «تمام زمستان هایی که ندیده ایم» اهدا شد.
بهترین تحقیق و پژوهش فیلم مستند: از میان 5 کاندید دریافت جایزه در این بخش، مسعود میرزایی برای فیلم «اوزال»، محمد کارت برای فیلم «خون مردگی»، عبدالحمید ارجمند برای فیلم «سعدی کارنو»، حسن نقاشی برای «فیلم شاه جهان» و بهزاد فتحی نیا برای فیلم «حیات در رگ های سرد»؛ تندیس جشنواره و مبلغ 000/000/ 40 به عبدالحمید ارجمند برای فیلم «سعدی کارنو» اهدا شد.
بهترین فیلمنامه: از میان 6 کاندید دریافت جایزه در این بخش؛ سمیرا نوروزی و محمد نجاریان برای فیلم «فردا صبح»، رضا فهیمی برای فیلم «کودکان ابری»، محبوبه محمدزکی برای فیلم «جوجه ماشینی»، سعید روستایی برای فیلم« خیابان خیلی خلوت»، علی ثقفی برای فیلم «معادله» و پیمان نعیمی و فهیمه آقاحسنی برای فیلم «حذف اضطراری»؛ دیپلم افتخار و مبلغ 000/000/ 20 به رضا فهیمی برای فیلم «کودکان ابری» تعلق گرفت و تندیس جشنواره و مبلغ 000/000/ 40 به محبوبه محمدزکی برای فیلم «جوجه ماشینی» اهدا شد.
بهترین کارگردانی فیلم تجربی: دیپلم افتخار و مبلغ 000/000/ 20 به مهدی آقاجانی برای فیلم «شکستنی است» تعلق گرفت.
بهترین کارگردانی فیلم پویانمایی: از میان 5 کاندید دریافت جایزه در این بخش؛ هدی آقاجانی برای فیلم «اینسان»، سارا طیب زاده برای فیلم «خانوم گل میخکی»، محبوبه محمدزکی برای فیلم «جوجه ماشینی»، محمد زارع و شلاله خیری برای فیلم «دخترک آت آشغالی» و امید خوش نظر برای فیلم «تمام زمستان هایی که ندیده ایم»؛ تندیس جشنواره و مبلغ 000/000 /50 ریال به محبوبه محمدزکی برای فیلم «جوجه ماشینی» تعلق گرفت.
بهترین کارگردانی فیلم مستند: از میان 5 کاندید دریافت جایزه در این بخش؛ مسعود میرزایی برای فیلم «اوزال »، مهدی خمامی پور برای فیلم «روی زیر زمین»، فتح الله امیری برای فیلم «حیات در رگ های سرد» محمدرضا حافظی برای فیلم «لیر» (خانه سنگی)، محمد کارت برای فیلم «خون مردگی»؛ تندیس جشنواره و مبلغ 000/000 /50 به فتح الله امیری برای فیلم «حیات در رگ های سرد» اهدا شد.
بهترین کارگردانی فیلم داستانی: از میان 7 کاندید دریافت جایزه در این بخش محمد نجاریان برای فیلم «فردا صبح»، علی ثقفی برای فیلم «معادله»، توفیق امانی برای فیلم «آپارتمان مورچه ها»، پیمان نعیمی و فهیمه آقاحسنی برای فیلم «حذف اضطراری» سعید روستایی برای فیلم «خیابان خیلی خلوت»، اشکان احمدی برای فیلم «صورت های متروک» و رضا فهیمی برای فیلم «کودکان ابری»؛ دیپلم افتخار و مبلغ 000/000/ 20 به پیمان نعیمی و فهیمه آقاحسنی برای فیلم «حذف اضطراری» اهدا شد. تندیس جشنواره و مبلغ 000/000/70 به رضا فهیمی برای فیلم «کودکان ابری» تعلق گرفت.
جایزه هیات داوران در بخش فیلم داستانی: لوح افتخار و مبلغ 000/000/ 30 به محمد نجاریان برای فیلم «فردا صبح» اهدا شد، لوح افتخار و مبلغ 000/000/ 30 به محمد حسینی بازیگر فیلم «معادله» تعلق گرفت.
بهترین فیلم در بخش سینمای ایران: از میان 4 کاندید دریافت جایزه در این بخش محبوبه محمد زکی برای فیلم «جوجه ماشینی»، پیمان نعیمی و فهیمه آقاحسنی برای فیلم «حذف اضطراری»، فتح الله امیری برای فیلم «حیات در رگ های سرد»، رضا فهیمی برای فیلم «کودکان ابری»؛ تندیس جشنواره و مبلغ 000/000 /100 به رضا فهیمی برای فیلم داستانی «کودکان ابری» اهدا شد.
اختصاصی سی و یک نما
مصاحبه و عکس ها از پویه حسینی