شنبه, 11 بهمن 1393 13:26

نمایش "آقای قاضی صدایم را می‌شنوید" با سازهای جنوبی محاکمه می کند

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نمایش "آقای قاضی صدایم را می‌شنوید" با سازهای جنوبی محاکمه می کند نمایش "آقای قاضی صدایم را می‌شنوید" با سازهای جنوبی محاکمه می کند

سی و یک نما- حسین سبحانی کارگردان نمایش «آقای قاضی صدایم را می شنوید؟» عنوان کرد این نمایش با استفاده از سازهای جنوبی و دستمایه قرار دادن آیین «چی‌چکا» به محاکمه یک فرد بازمانده از جنگ در دادگاهی شخصی می پردازد.

حسین سبحانی کارگردان نمایش «آقای قاضی صدایم را می شنوید؟» که از شهر میناب در بخش مسابقه مرور تئاتر ایران جشنواره تئاتر فجر حضور دارد در این باره گفت: این نمایش قرار است در آخرین روز جشنواره یعنی شنبه 11 بهمن ماه در بخش مسابقه مرور تئاتر ایران به صحنه برود. نمایش «آقای قاضی صدایم را می شنوید؟» داستان قاسم بازمانده جنگ ایران و عراق است که در یک دادگاه خودش را محاکمه می کند. در این راستا خاطرات و اتفاقات وی از زمان جنگ تحمیلی، ازدواج و ... مورد قضاوت و داوری قرار می گیرد.

این کارگردان یادآور شد: در اجرای این اثر نمایشی آیین ها و خرده فرهنگ های جنوب کشور را مورد استفاده قرار داده ایم. در حقیقت این نمایش اثری آیینی است و موسیقی یکی از رکن های اساسی آن. به این ترتیب که در اجرا تنها یک بازیگر در صحنه دیالوگ می گوید و بقیه بازیگران با سازهای آیینی و جنوبی که در دست دارند حرفشان را بیان می کنند. سازهایی چون دهل، چنگ، عود و ... در نمایش مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در پایان درباره شیوه اجرایی این نمایش متذکر شد: در آیین های جنوب ایران آیینی به نام «نقل چی چکا» وجود دارد که به وسیله ساز چنگ یا قیچک نواخته می شود و همراه با این سازها قصه‌گو داستان هایی از شاهنامه را نقل می کند. در اجرای این اثر نمایشی نیز ما این آیین را دستمایه کارمان قرار دادیم و نوع کنش داستان و میزانس بر همین اساس شکل گرفته است.

حسن ذاکری، حسین اصیلی، فرشاد اسلامی، سکینه باشنده، زهرا رودابه، علی اسدی، مهرداد ذاکری، اسماعیل مرادی، عبدالرضا سهرابی بازیگران این نمایش هستند که 11 بهمن ماه ساعت 17 و 19 در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه می‌رود.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید